Společnost Gatik ve spolupráci s obchodním řetězcem Walmart oznámila, že od příštího roku zahájí provoz svých autonomních vozidel Ford Transit 350 HD ve městě Bentonville ve státu Arkansas bez bezpečnostního řidiče za volantem. Gatik spolupracuje s Walmartem již od července 2019, přičemž autonomní vozy jsou ve městě Bentonville nasazovány na zhruba tři kilometry dlouhé trase, kterou absolvují až patnáctkrát denně. Celkem mají na kontě přes 112 tisíc kilometrů v autonomním režimu. Prozatím tomu tak je s operátorem na palubě, který dohlíží na funkčnost systému a bezpečnost provozu, to se však po Novém roce změní. Společnost o plánu nasadit vozy bez bezpečnostního řidiče hovořila již dříve, zejména v kontextu možnosti využití dálkového dohledu a řízení. Zda bude nějaká forma teleoperace skutečně použita však zatím zmíněno nebylo. V každém případě je rozhodnutí nasadit vozy bez operátora na palubě silným projevem důvěry ve schopnosti systému, obzvlášť když vezmeme v potaz, že užívané dodávkové vozy jsou relativně velkými dopravními prostředky.
Autonomní vůz Ford Transit 350 HD firmy Gatik ve službách Walmartu (foto: Gatik)
Druhou částí oznámení byla informace, že Gatik společně s Walmartem rozšíří působnost provozu autonomních vozidel do druhého amerického státu, kterým se stane Louisiana. A nepůjde o malé rozšíření. Byť v tomto případě půjde o standardní režim provozu autonomního vozidla s bezpečnostním řidičem za volantem, délka obsluhované trasy bude výrazně větší než v Arkansasu. V Louisianě bude mít trasa délku přibližně 32 kilometrů a povede mezi městy New Orleans a Metairie. Pro Walmart půjde o rozšíření již tak poměrně početného nasazení autonomních vozidel pro převoz či rozvoz zboží, pro Gatik pak o bezesporu vítané a žádoucí pokračování expanze, které započalo již dřívějším rozšířením aktivit do Kanady. Nutno uznat, že závěr letošního roku je na dění v oblasti autonomních vozidel opravdu bohatý.