O společnosti Gatik, která se soustředí na vývoj autonomního řízení pro dodávková vozidla určená na obsluhu takzvané prostřední míle, je zpravidla slyšet jen ve skutečně zajímavých případech. Nejnověji se tak stalo v souvislosti s provozem jejích autonomních vozidel pro kanadský obchodní řetězec Loblaw, neboť na začátku října firma Gatik oznámila, že jízdy probíhají bez bezpečnostního řidiče za volantem. Jedná se nejen o prvenství z hlediska nasazení vozidla bez obsluhy na palubě v Kanadě, ale také z hlediska tohoto typu provozu ve dvou různých zemích. Ačkoli je tedy Gatik jednou z mediálně tišších společností, dělá rozhodně zajímavé pokroky.
Autonomní dodávkové vozidlo Ford Transit 350 HD firmy Gatik bez obsluhy na palubě v Kanadě (foto: Gatik)
Provoz autonomního vozidla zcela bez obsluhy na palubě na veřejných komunikacích je jednoznačně velkým projevem důvěry vývojového týmu ve svoji technologii. V případě dodávkových či dokonce nákladních vozidel to pak platí dvojnásob. I když ne vždy je tato důvěra založena na reálných schopnostech technologie. V případě čínské firmy TuSimple, která testuje svá autonomní nákladní vozidla i ve Spojených státech, se snaha o provoz autonomního náklaďáku bez člověka na palubě ukázala být spíše představením pro investory než projevem skutečných schopností. V doméně autonomní mobility rozhodně není prostor pro kompromisy v případě bezpečnosti.