Autonomní mobilita má mnoho podob, základním členěním je rozlišení mezi autonomními prostředky pro přepravu osob a autonomními prostředky pro přepravu nákladu. Obě tyto skupiny lze dále kategorizovat na jemnější podčásti. Zatímco přeprava osob je určitým svatým grálem vývojářů autonomních vozidel, v současné době se vzhledem k úrovni technologie autonomního řízení jeví jako komerčně atraktivnější odvětví přeprava nákladu. Příležitostí je zde ostatně celá řada, neboť logistický řetězec je tvořen několika různými fázemi, jež lze automatizovat. Na jedné straně se jedná o přepravu velkého množství nákladu na relativně velké vzdálenosti, což mají na starost velká nákladní vozidla (kamiony). V případě autonomní mobility do této kategorie spadají například aktivity firmy Locomation, případně nejnověji firmy Aurora. Na straně druhé jde o přepravu zboží z obchodů zákazníkům, což obstarávají relativně malá vozidla, včetně doručovacích robotů. V tomto případě se hovoří o takzvané poslední míli. Tato sféra patří mezi vývojáři autonomních vozidel k velice oblíbeným, nejviditelnější jsou aktivity firmy Nuro, ale v době koronavirové pandemie tuto možnost prozkoumávala celá řada společností. Zástupce v této kategorii má i Česká republika ve firmě Bring Auto. Automatizace se tedy jinými slovy nejčastěji soustředí primárně na dálkovou přepravu mezi logistickými centry/uzly a na rozvoz objednávek fyzickým osobám. V podstatě stranou pozornosti zůstává přeprava z velkých logistických center a provozů do kamenných prodejen, tedy zásobování obchodů. Pro tuto fázi se užívá označení prostřední míle. A právě sem cílí firma Gatik.
Autonomní dodávkový vůz Ford Transit 350 HD firmy Gatik pro obsluhu prostřední míle (foto: Gatik)
Od července roku 2019 Gatik spolupracuje s americkým obchodním řetězcem Walmart, pro nějž autonomními dodávkovými vozidly Ford Transit Connect a většími Ford Transit 350 HD přepravuje zboží mezi dvěma pobočkami ve městě Bentonville v Arkansasu. Vozy, jež denně vykonají mezi šesti a patnácti jízdami, se pohybují po stále stejné trase spojující logistická centra, což významně snižuje náročnost na systém autonomního řízení. Prozatím se ve vozidlech nachází bezpečnostní řidič, do budoucna Gatik zvažuje jeho nahrazení dálkovým řízením. O smysluplnosti autonomní obsluhy prostřední míle vypovídá i to, že do stejné sféry podle všeho hodlá vstoupit i společnost Waymo, která ve spolupráci se skupinou Fiat Chrysler Automobiles připravuje autonomní verzi dodávkového vozu Ram ProMaster, který je pro tento účel vhodný.