Umělá inteligence by v ideálním případě jednou měla řídit celý dopravní systém, který by měl být nejen z těchto důvodů udržitelnější, plynulejší ale také zejména bezpečnější. V mnohých oborech dopravy lze řízení pomocí umělé inteligence využít zejména k nedostatku lidských řidičů či zefektivnění celé přepravy. V tomto ohledu se spojily dvě společnosti, Hayden AI a LYT, které budou společně usilovat o výše zmíněné milníky za pomocí propojení jejich nástrojů umělé inteligence, prostorového vidění a nástrojů pro propojenou autonomní mobilitu (CCAM). Společnosti začaly usilovat o spojení jejich aplikací pro zpracování dat v reálném čase, které by městské hromadné dopravě za pomocí komunikace s infrastrukturou a okolím, dávaly například přednostní právo pro projetí křižovatkou.
Vizuální obrázek veřejné propojené autonomní mobility.(Zdroj: autor)
Hayden AI je průkopníkem v řešení skutečných dopravních situací za pomocí umělé inteligence a geoprostorové analýzy v reálném čase. Dopravní podniky jejichž vozy mají implementovanou tuto technologií ji využívají zejména k urychlení dopravy, zvýšení bezpečnosti a vytvoření takzvané udržitelné dopravy, včetně možností vytvoření digitálních dvojčat.
Společnost LYT je naopak poskytovatelem inteligentních propojených dopravních technologií, které jsou schopné řídit provoz za pomocí strojového učení a umělé inteligence. Výhodou návrhu od LYT je to, že tato technologie lze aplikovat do již běžně užívaných dopravních kamer a zařízení, která jsou schopná ovládat provoz. Mají tak možnost udělit například přednostní průjezd křižovatkou vozidlům IZS či zajistit plynulý provoz vozidlům MHD. Tato společnost sídlí v Silicon Valley, odkud svoje produkty nabízí dále zejména městům v USA a Kanadě.
Obě společnosti mají za sebou dlouhodobé výsledky spolehlivé a bezpečné dopravy po celé Severní Americe. V případě New Yorku, kde má Hayden AI svoji technologii implementovanou na autobusech Metropolitan Transporation Authority se rychlost tranzitní dopravy na některých linkách zvýšila až o 36 % a počet kolizí vozidel se na ulicích s těmito tranzitními linkami snížil v průměru o 20 %. Naopak v Portlandu, na trase označené FX2, kde je používaná technologie LYT.transit došlo za vymezené období ke snížení prodlev na křižovatkách o 70 % a ke snížení nákladů na pohonné hmoty o 13,2 %. Tyto informace jsou od společnosti TriMet, která v Portlandu provozuje hromadnou dopravu. Do budoucna bude jistě zajímavé sledovat, kam kooperace těchto dvou společností povede.