V pátek 5. března letošního roku uvedla japonská automobilka Honda na trh model Honda Legend Hybrid EX, jenž se stal světově prvním vozidlem s funkcí třetí úrovně automatizace, které si může zakoupit běžný zákazník. Aktuálně Honda nabízí jen sto kusů tohoto modelu, přičemž jednotková cena je 11 milionů jenů, tedy přibližně 2,2 milionu korun. Vozidlo disponuje bohatou senzorickou výbavou, k dispozici je pět LiDARů (Valeo Scala2), pět radarů a čelní kamery, kromě toho pro zlepšení lokalizace slouží přijímač satelitního signálu a HD mapy. Automatizované funkce se skrývají v balíku asistenčních systémů nazvaném Honda Sensing Elite. V něm nejdůležitější místo zaujímá funkce nazvaná Traffic Jam Pilot, která spadá právě do třetí úrovně automatizace, neboť umožňuje autonomní jízdu v koloně na dálnici. V takové situaci systém vozidla kompletně obstará řízení, takže se řidič může věnovat jiným aktivitám, například sledovat pořady na dvanáctipalcovém displeji na palubní desce. Kromě toho má vůz i asistenční systémy druhé úrovně automatizace, jmenovitě adaptivní tempomat a asistent pro udržování v jízdním pruhu, včetně samostatné změny jízdního pruhu, které podporují funkci „hands-off", takže řidič při jejich aktivaci nemusí mít ruce na volantu, byť se od něj nadále požaduje, aby věnoval pozornost okolí. Pokud by došlo k situaci, že řidič nebude reagovat na výzvu k převzetí řízení, je vozidlo schopné zajistit bezpečné zastavení na okraji vozovky. Před uvedením na trh realizovala Honda rozsáhlé testování modelu Legend, nejprve bylo simulováno na deset milionů potenciálních scénářů, jež by mohly na silnicích nastat, načež následovaly zkoušky v reálném prostředí v rozsahu více než 1,3 milionu kilometrů absolvovaných na japonských dálnicích.
Automobil Honda Legend disponující funkcí třetí úrovně automatizace (foto: Honda)
Japonsko opět prokazuje, jak technologicky vyspělou zemí je. V loňském roce se tato země stala prvním státem, kde byl povolen provoz vozidel třetí úrovně automatizace na veřejných komunikacích, což je pochopitelně nutnou podmínkou pro to, aby Honda svůj model Legend vůbec mohla začít prodávat. Osvědčení pro svoji technologii třetí úrovně automatizace následně obdržela Honda v listopadu loňského roku. Díky této legislativě Honda předstihla tradiční německé automobilky, jež na vozidlech třetí úrovně automatizace pracují delší dobu, ale právě na nemožnosti jejich praktického uvedení do provozu zatím troskotá například Audi se svým modelem A8. Kromě toho se japonské automobilky řadí i k předním postavám z hlediska pokročilých asistenčních systémů řidiče druhé úrovně automatizace. Například Nissan patří k hrstce automobilek, které umožňují provoz svých vozidel druhé úrovně automatizace bez nutnosti držet ruce na volantu, neboť od roku 2019 dovoluje model Skyline jízdu po japonských dálnicích v režimu „hands-off". Další japonská automobilka, Toyota, se aktivně podílí na vývoji systémů autonomního řízení prostřednictvím své odnože Toyota Research Institute. V neposlední řadě stojí za zmínku japonská technologická společnost Sony, která testuje prototyp vozu Vision-S, jenž by se mohl stát předobrazem modelu, s nímž Sony vstoupí na trh. I v tomto případě je velký důraz kladen na automatizované prvky řízení. Z hlediska inovací a technologického pokroku jsou východoasijské země opravdu dravé.