Asi už jen málokdo dnes pochybuje, že si jihokorejská automobilka Hyundai snaží na poli autonomní mobility vybudovat pevnou pozici. Dění za poslední dva roky je v tomto směru více než jasným argumentem. Vedle interních projektů automobilka vytváří v autonomním řízení vazby i s předními vývojáři v této doméně. V březnu roku 2019 automobilka prostřednictvím své společnosti Hyundai Mobis zaměřené na automobilové díly navázala spolupráci s ruskou firmou Yandex, pro niž dodává vozidla Hyundai Sonata, které Yandex modifikuje na autonomní vozidla. Následně v září téhož roku Hyundai a společnost Aptiv oznámili vytvoření společného podniku určeného k vývoji autonomních vozidel, který o necelý rok později dostal jméno Motional. Letos v únoru firma Motional zahájila testování svých autonomních vozidel v Las Vegas bez přítomnosti bezpečnostního řidiče za volantem, aby následně oznámila, že od roku 2023 nabídne autonomní taxislužbu, jež bude využívat elektromobily Hyundai Ioniq 5. Kromě toho Hyundai investuje i do dálkového řízení, které je pro autonomní vozidla klíčové, a stranou nenechává ani průmyslovou automatizaci a robotiku, neboť po loňských spekulacích, že Hyundai zvažuje koupi firmy Boston Dynamics, jež vyrábí špičkové roboty jako například proslulého robopsa Spot, letos v červnu k této akvizici skutečně došlo. Ambice automobilky navíc významně podporují i aktivity vlády Jižní Koreje.
Koncept autonomního vozidla M. Vision X (foto: Hyundai Mobis)
V letošním roce k tomuto všemu přidala Hyundai další zajímavé události týkající se autonomní mobility. Poslední březnový den firma Hyundai Mobis představila dvojici konceptů městských vozidel, z nichž jedno je autonomní. Menším, manuálně řízeným, je dvoumístný elektromobil M. Vision Pop, zatímco autonomním konceptem je čtyřmístné vozidlo M. Vision X. Velký důraz je v tomto případě kladen na zážitek cestujících, takže okna jsou ve skutečnosti displeje, na kterých mohou cestující sledovat třeba televizní pořady nebo konat telekonference. Uprostřed kabiny je jakýsi digitální obelisk, prostřednictvím kterého lze ovládat celé vnitřní prostředí, od displejů přes osvětlení až po samotné autonomní řízení. A dva týdny po představení těchto konceptů automobilka Hyundai oznámila, že vytvořila divizi zaměřenou na mobilitu jako službu, jež se bude věnovat rozvoji mobilitních byznys modelů. Jejím ředitelem se stal Song Chang-hyun, který již působí jako výkonný ředitel jiné jihokorejské firmy, a to společnosti 42dot, která vyvíjí autonomní řízení využívající jako senzory výhradně kamery a radary. Tato firma loni v prosinci obdržela povolení k testům svých autonomních vozidel na veřejných komunikacích v Soulu.