Intel, známý americký výrobce počítačových čipů, posílil svoji pozici ve světě autonomní mobility akvizicí izraelské společnosti Moovit v hodnotě 900 milionů dolarů (tedy přibližně 22 miliard korun). Firma Moovit nabízí stejnojmennou aplikaci agregující data o všech módech veřejné dopravy, čímž cestujícím významně ulehčuje cestování, neboť veškeré potřebné informace mají na jediném místě. O popularitě aplikace jasně hovoří uživatelská základna přesahující 800 milionů osob. Aplikace pokrývá 3 100 měst ve více než sto zemích světa a zahrnuje data od více než sedmi tisíc poskytovatelů hromadné přepravy (v České republice se jedná o Prahu, Brno, Ostravu a Karlovy Vary). Moovit představuje pro Intel pevné ukotvení v odvětví, pro nějž se užívá anglická zkratka MaaS neboli Mobility as a Service (mobilita jako služba).
Ekosystém autonomní mobility firmy Intel zahrnující zakoupené izraelské společnosti Mobileye a Moovit (foto: Intel)
Jedná se o již druhou izraelskou firmu zaměřenou na mobilitu, kterou Intel zakoupil. Tou první byla v roce 2017 firma Mobileye, která se zaměřuje na vývoj počítačového vidění pro potřeby pokročilých asistenčních systémů řidiče a autonomního řízení. Řešení, která Mobileye vyvíjí, využívá ve svých vozidlech více než dvacet automobilových výrobců, včetně například automobilek BMW, Volkswagen, Volvo, Nissan nebo Cadillac. V dřívějších generacích je používala ve svých vozech i automobilka Tesla.
Na vzájemné synergii produktů firem Mobileye a Moovit hodlá Intel vystavět celý ekosystém autonomní mobility. Ten je tvořen pěti vrstvami, jak ilustruje přiložený obrázek. První vrstvu tvoří systém autonomního řízení postavený na platformě čipu Mobileye EyeQ páté generace. Druhá vrstva představuje mapy s vysokým rozlišením, jež jsou vytvářeny flotilami vozidel obsahujícími čipy Mobileye a slouží k přesné lokalizaci vozidel, a tedy zajištění jejich maximální bezpečnosti. Třetí vrstva se skládá z řídicího a koordinačního střediska, které zajišťuje provoz flotily autonomních vozidel. Čtvrtá vrstva představuje platformu, která pracuje s informacemi o mobilitních potřebách lidí a nabízených službách, jež jsou jim k dispozici. Konečně pátá vrstva propojuje uživatele v podobě cestujících a poskytovatele mobilitních služeb. Ultimátním cílem pak je toto vše poskytnout zákazníkům.
Na závěr zmiňme, že Intel není jediným výrobcem počítačových čipů, který se angažuje ve vývoji autonomních vozidel. Neméně důležitou roli má i proslulá firma NVIDIA, jejíž grafické čipy DRIVE využívá bezpočet vývojářů autonomních vozidel, včetně samotné firmy NVIDIA, která testuje svá vozidla v běžném provozu.