Stát Izrael bývá velice často označován jako takzvaný start-upový národ, tedy země, kde vzniká velké množství firem, jimž se daří na trhu uplatňovat svá řešení či produkty, zejména v oblasti špičkových technologií. Je proto pochopitelné, že se tento blízkovýchodní stát snaží podpořit rovněž rozvoj autonomní mobility. Izraelská ministryně dopravy Miri Regev proto prosazuje novou legislativu, jež by umožnila testování autonomních vozidel bez operátora na palubě. Legislativa je zatím ve fázi zrodu, její první verze by měla být dokončena během následujících devadesáti dní. Z dostupných vyjádření vyplývá, že bude zahrnovat i provoz autonomní taxislužby. Prozatím jedinými zeměmi, kde je možné provozovat na veřejných komunikacích autonomní vozidla bez operátora na palubě, jsou Spojené státy americké (státy Kalifornie, Arizona a Michigan) a Čína (město Kanton). V Izraeli připravovaná legislativa jinak řečeno znamená zohlednění čtvrté úrovně automatizace, na čemž v současnosti pracuje rovněž Německo.
Autonomní vůz Toyota Prius firmy Yandex před mešitou Sidna Ali ve městě Herzlija v Izraeli (foto: Yandex)
Navrhovaná legislativa by bezpochyby přispěla k zatraktivnění židovského státu mezi vývojáři systémů autonomního řízení. Již dnes v ulicích Tel Avivu testuje svá autonomní vozidla ruská firma Yandex, zatím ale s bezpečnostním řidičem za volantem. Nově však její vozy bez operátora na palubě jezdí ve Spojených státech amerických. Z izraelských firem působících v oblasti autonomní mobility, jež by možnost provozu autonomních vozidel bez operátora uvítaly, jmenujme například společnost Mobileye, která společně s další izraelskou firmou Moovit spadá pod americký Intel. V neposlední řadě by to mohly být též izraelské firmy Ottopia a DriveU zabývající se vývojem dálkového řízení pro autonomní vozidla.