Ve dnech od 1. do 12. února letošního roku uskutečnila japonská letecká společnost All Nippon Airways (ANA) sérii zkušebních jízd autonomního autobusu BYD K9RA na tokijském letišti Haneda. Jízdy, jež byly dostupné zaměstnancům aerolinek ANA, probíhaly pouze v pracovní dny, vždy od 9 do 17 hodin, na zhruba 2,5 km dlouhém okruhu kolem terminálu 2. Nasazeny byly celkem tři autonomní autobusy každých patnáct minut, tedy se vzájemným rozestupem pěti minut. Zaměstnanci ANA mohli do autobusu nastoupit na pěti určených zastávkách. Elektrický autobus K9RA, který dodala japonská pobočka čínské automobilky BYD, měří na délku 12 metrů a má kapacitu 57 cestujících, vzhledem k epidemiologické situaci ale byla umožněna pouze poloviční kapacita, tj. souběžně mohlo cestovat nanejvýš 28 osob.
Autonomní autobus BYD K9RA aerolinií All Nippon Airways přes letounem Boeing 787 Dreamliner (foto: ANA)
Kromě palubní senzoriky autobus disponuje i přesnými HD mapami, jejichž výrobu financovalo japonské Ministerstvo půdy, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu. Během všech jízd byl za volantem přítomný bezpečnostní řidič, který dohlížel na bezpečnost provozu. I z tohoto důvodu ANA hovoří o provozu autobusu v pojmech třetí úrovně automatizace, nicméně dlouhodobým cílem je dosáhnout čtvrté úrovně automatizace, k níž by se ráda dopracovala do roku 2025, kdy by autobus měl jezdit již zcela bez obsluhy. Ještě v letošním roce hodlá japonská aerolinka uskutečnit autonomní jízdy i pro cestující využívající tokijské letiště. S autonomními autobusy experimentuje ANA již od února 2018, od té doby realizovala hned několik testů, nicméně teprve ty letošní obnášely transport osob v každodenním provozu. Projekt autonomního autobusu na letišti Haneda je jen jednou z mnoha aktivit ve vývoji systémů autonomního řízení, kterým se tradičně technologicky vyspělé Japonsko věnuje.