web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Jezdit po evropských dálnicích bez použití rukou? Připraveno!

Evropská komise schválila technologii pro jízdu po dálnici bez použití rukou s názvem „Ford BlueCruise“. Služba je nyní dostupná v 15 evropských zemích, v celkem 17 zemích světa. Přestože jde teprve o druhý stupeň automatizace vozidel na stupnici od 0 do 5 a týká se pouze vybraných modelů aut, může jít o další průlomový krok v rozvoji autonomie na evropských silnicích. Na druhou stranu Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) tvrdí, že hands-free systémy mohou řidiče více rozptylovat než řízení s rukama na volantu. Vozidlo Ford s technologií  BlueCruise byl navíc počátkem roku 2024 Spojených státech účastníkem smrtelné nehody, jejíž příčiny vyšetřuje Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB).

BlueCruise je technologie, která umožňuje jízdu bez použití rukou na dálnicích v takzvaných „modrých zónách“. „Modré zóny“ jsou úseky dálnice, kde lze aktivovat BlueCruise. Tyto zóny jsou speciálně zmapovány a určeny pro bezpečné používání systému. Po aktivaci a dokončení automatických aktualizací budou mít novější vozidla automobilky Ford dostupnou funkci k využití tras v těchto modrých zónách.

”Blue Zones” v USA (zdroj: Ford)

Je třeba zdůraznit, že jízda na úrovni 2 automatizace vozidla znamená, že řidič je stále zodpovědný za bezpečnost jízdy po celou dobu jízdy. Řidič nemusí držet ruce na volantu, ale stále musí sledovat cestu před sebou. Tato služba však může řidičům přinést mnoho výhod. Díky Blue Cruise mohou dorazit do cíle méně unavení, zejména při každodenním dojíždění nebo dlouhých cestách. Tradiční řízení může být pro mnoho lidí fyzicky vyčerpávající a stresující. Je ovšem zajimavé, že je dle Fordu tato úroveň automatizace uváděna jako druhý stupeň (dle SAE J3016), ovšem ze své podstaty a možností fungování spadá spíše do třetí úrovně automatizace.

Když je BlueCruise aktivován, přebírá úkoly, jako je řízení, zrychlení, brzdění, určování polohy v jízdním pruhu, udržování bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vozidlem Ford, sledování dopravního značení a v reálném čase reaguje na změny v dopravních podmínkách. Tento systém funguje do maximálních povolených dálničních rychlostí až po úplné zastavení v dopravních zácpách. Aby se zajistilo, že se řidiči budou soustředit na silnici, i když mají ruce z volantu, kamera otočená k řidiči sleduje jejich pohled očí a polohu hlavy, čímž je zajištěn jejich oční kontakt s vozovkou.

”Ford BlueCruise"(zdroj: Ford)

Navzdory četným potenciálním výhodám technologie handsfree není doporučována všemi zainteresovanými skupinami. Je třeba zdůraznit, že tyto systémy nesplňují současné bezpečnostní předpisy EU, ale budou povoleny v rámci postupu udělování výjimek. Podle Evropské rady pro bezpečnost dopravy tyto systémy nepřinesou žádné bezpečnostní výhody. Odborníci tvrdí, že systémy „hands-off“ mohou řidiče rozptylovat a podporují tak vykonávání činností, které s řízením nesouvisí. Příkladem je používání mobilního telefonu. Kromě toho může tato technologie vyvolat v řidičích dojem, že vozidlo je plně řízeno automatizovaně. Takové chování může představovat vážné riziko pro bezpečnost silničního provozu. Je důležité si uvědomit, že na úrovni 2 má vozidlo pod kontrolou řidič, nikoliv systém Řidič má tak povinnost kdykoliv reagovat, když to situace vyžaduje. Organizace ETSC uvedla, že k pochopení dosavadních protichůdných zjištění je zapotřebí dalšího nezávislého výzkumu.

Nelze ignorovat fakt, že v únoru 2024 došlo ve Spojených státech k dopravní nehodě vozu vybaveného Ford BlueCruise. V důsledku toho zemřel řidič druhého vozidla. Národní úřad pro bezpečnost dopravy vyšetřuje příčiny tohoto incident, ovšem podrobnější informace zatím nejsou známé. Během vyšetřování budou dale prověřeny pokročilé asistenční systémy řidiče a  vzájemná interakce mezi řidičem a systémem.

Se souhlasem Evropské komise bude možné BlueCruise používat na více než 133 000 kilometrech určených dálnic v mnoha evropských zemích. Mezi 15 zemí v „modrých zónách“ patří Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Velká Británie, Německo, Řecko, Maďarsko, Itálie, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Švédsko. BlueCruise byl prvním systémem svého druhu, který byl schválen ve Velké Británii v roce 2023 a umožňoval skutečnou jízdu bez použití rukou pro dálniční rychlosti. Po tomto prvotním schválení následovala schválení ve Španělsku a Německu. V České republice ovšem funkce asistovaného řízení stále čeká na legislativní schválení. V zemích mimo Evropu je služba dostupná ve Spojených státech a Kanadě.

Na silnicích po celém světě jezdí více než 420 000 vozidel Ford a Lincoln vybavených systémem BlueCruise. Zajímavé je, že zákazníci ve Spojených státech a Kanadě již najezdili více než 357 milionů km bez použití rukou. Ford letos rozšířil dostupnost BlueCruise v Severní Americe na další elektrická, hybridní a plynová vozidla Ford a Lincoln, včetně SUV Ford Explorer 2025 a Lincoln Aviator 2025. BlueCruise je navíc nyní k dispozici zákazníkům nových vozidel typu Mustang Mach-E (u vybraných modelů ve vybraných zemích).

Zatímco pokročilé asistenční systémy pro řidiče, jako je technologie hands-free, mohou zlepšit cestovní komfort a být budoucností mobility, je důležité si uvědomit, že na 2. úrovniautomatizace  musí mít řidič za jízdy stále 100% kontrolu nad vozem a je odpovědný za svou vlastní bezpečnost a veškerý provoz a bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.V praxi to znamená, že i když je tato autonomní technologie aktivována, řidič musí být stále připraven v případě potřeby rychle reagovat.