web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Jsme připraveni na nové technologie v našich autech?

Společnost Peugeot UK podnikla zajímavou studii, která se zaměřila na pohled různých generací na technologické inovace dostupné ve vozidlech. Zúčastnilo se jí více jak 2,000 respondentů zastupujících 5 generací. Technologie, propojenost, autonomie, šetrnost k životnímu prostředí – to jsou jen některé z oblastí, jimiž se tento průzkum zabýval. Takže? Jsme tedy připraveni na nové technologie v našich autech?

Na začátek si definujme generace, které se studie zúčastnily:

  • Tichá generace (narození mezi 1928-1945)
  • „Boomers“ generace (narození mezi 1946-1964)
  • Generace X (narození mezi 1965-1980)
  • Mileniálové (narození mezi 1981-1996)
  • Generace Z / post-mileniálové (narození 1996 a později)

Výzkum, který zde společnost PEUGEOT UK podnikla, odhalil značné rozdíly v preferencích mezi generacemi. Trend, který ukazují je jasný: pro generaci Z a mileniály jsou nejdůležitějšími aspekty automobilových technologií vnitřní propojenost, autonomní vlastnosti a ekologický šetrný design.

To, že propojenost systémů auta je nejdůležitější právě pro nejmladší generaci, asi překvapí málokoho. Za prioritu je označilo 42 % Mileniálů a 38 % generace Z. Pro starší generace už propojenost prioritou není (Tichá generace – 3 %, „Boomers“ generace 10 %). Je však zajímavé podotknout, že 18 % Tiché generace preferuje využití hlasových příkazů pro ovládání funkcí automobilu (V tomto ohledu nad nimi převažuje pouze generace Z).

Přestože se generace liší ve svém přístupu k technologiím, technologie jako takové považují za důležité všechny generace. Až 31 % generace Z považuje moderní technologie za nejdůležitější faktor při koupi nového auta. (v porovnání u „Boomers“ generace pouze 10 %). Pro generaci Z byly také důležité environmentální aspekty (25 %). Navigační systémy však oceňují lidé všeho věku. 45 % zástupců „Boomers“ generace by nechtělo řídit bez satelitní navigace.

Jiná oblast průzkumu se zabývala inteligentní AI asistenčními systémy v budoucích autech. 24 % všech řidičů vyjádřilo souhlas s takovými řešeními. Podíváme-li se na generační rozdělení názorů, zjistíme, že zástupců 46 % generace Z a 36 % Mileniálů chce používat AI. Zde je také důležité podotknout, že ChatGPT je už součástí poslední generace modelu PEUGEOT. Tyto funkce kombinované s rozpoznáváním přirozené řeči systémem i-Cockpit® umožňují řidičům lepší soustředění na řízení.

Měli by mít automobily schopnost plně autonomního řízení? Až 62 % respondentů generace Z odpovídá na tuto otázku kladně. Zajímavé je však také, že pozitivní pohled na plně autonomní vozidla má pouze 24 % řidičů patřících do generace „Boomers“.

Společnost PEUGEOT se také respondentů dotázala, zda je pro ně při volbě nového auta důležitá udržitelnost (v kontextu elektrických a hybridních vozidel). 75 % generace Z a 74 % Tiché generace odpověděla kladně, což naznačuje, že jak nejmladší, tak i nejstarší respondenti si cení udržitelných řešení.

Průzkum byl proveden pro PEUGEOT UK společností OnePoll


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Jsme připraveni na sdílená automatizovaná vozidla ve veřejné dopravě? 

Opravdu autonomní vozidla usnadňují život lidem se zdravotním postižením? 

Jaké jsou potřeby CCAM v oblasti mobility? Výsledky průzkumu. 


 
Úvodní obrázek: Ilustrativní obrázek (zdroj: AI (Copilot))