Kalifornie, lídr v oblasti inovací a regulace autonomních vozidel, se připravuje na zásadní změnu v regulaci těžkých autonomních vozidel. Kalifornské ministerstvo dopravy oznámilo, že zahájilo veřejnou konzultaci týkající se prvních regulací zaměřených na těžká autonomní vozidla, čímž se otevírá nová kapitola v oblasti bezpečnosti a regulace v automobilovém průmyslu.
Návrhy nových pravidel se zaměřují na zavedení přísnějších kontrolních mechanismů a testovacích standardů pro autonomní vozidla, zejména pro těžká nákladní vozidla. Cílem je zajistit, že tato vozidla budou splňovat vysoké bezpečnostní standardy, než budou moci operovat na veřejných silnicích. Mezi klíčovými prvky navrhovaných pravidel je požadavek na předchozí testování a podání bezpečnostních dokumentů. Výrobci autonomních vozidel budou muset předložit podrobné plány a bezpečnostní dokumentaci, která bude zahrnovat všechny aspekty testování a provozu vozidel. Tento krok má za cíl zajistit, že autonomní technologie je důkladně testována a připravena na reálné podmínky na silnicích.
Obrázek autonomního nákladního vozidla (zdroj: autor)
Jedním z důležitých aspektů nových pravidel je možnost udělení povolení pro testování a provoz autonomních vozidel ještě před tím, než vozidla skutečně začnou operovat. Kalifornské ministerstvo dopravy zvažuje, jaká doba testování a kolik ujetých kilometrů v rámci je potřeba, aby byla povolení udělena, a hledá názory odborníků a veřejnosti na tuto problematiku. Tímto způsobem chce zajistit, že autonomní vozidla budou mít dostatečné testovací záznamy a budou schopna bezpečně fungovat na veřejných silnicích.
Kalifornské ministerstvo dopravy se rovněž snaží získat větší regulační pravomoci, které by mu umožnily zasahovat do provozních hodin a oblastí činnosti autonomních flotil na základě bezpečnostních nebo jiných obav. To zahrnuje možnost sledovat a regulovat, jak a kde jsou autonomní vozidla používána, a to včetně zásahů v případě, že se objeví problémy s bezpečností nebo dodržováním pravidel. Nové regulace navrhují rovněž přísnější požadavky na hlášení nehod. Tamní ministerstvo dopravy zvažuje zavedení pravidelných měsíčních zpráv o nehodových událostech a podrobnějších informací o nehodách než ty, které jsou v současnosti shromažďovány Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Tyto zprávy by mohly zahrnovat údaje o senzorech vozidla 30 sekund před kolizí, stejně jako detaily o brzdění, akceleraci a řízení a záznamy z kamer. Podle přehledu ministerstva dopravy v kalifornii by i nadále neměly být povoleny autonomní operace u nákladních vozidel s nebezpečnými látkami, nadměrných nákladních vozů a cisteren. Toto omezení je součástí snahy zajistit, že vysoce rizikové segmenty dopravy zůstanou pod přímým dohledem lidských řidičů, dokud nebude autonomní technologie dostatečně vyvinuta a testována.