web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Když se snoubí luxus s autonomií (2) – Maserati

Před nedávnem jsme Vám představili autonomii trochu z jiného úhlu, a to v luxusním voze Rolls-Royce . Ovšem tento kousek není ze stájí luxusních vozů jediný. Jasným důkazem je Maserati. Nejde o vůz určený ryze pro přepravu a požitek z luxusu, ale především se cílí na rychlost a maximální komfort, čímž se sportovní vozy Maserati vyznačují především. Jejich autonomním počinem je Maserati MC20, celým názvem Maserati Corse 2020. Tento italský elegán „s ďáblem v těle“ je objevil na trhu již v roce 2020, kdy sjel z výrobní linky tradičního závodu Vale Ciro Menotti v italské Modeně. Od té doby prošel řadou drobných proměn, z nichž jedna zasahuje i do oblasti autonomie.

Maserati MC20 Coupe. (zdroj: Maserati)

To, že supersporty této italské značky jsou opravdovými hřebci na silnicích, není pochyb. Navíc lehkost vozu (méně než 1,5 tuny) díky karbonovým vláknům, aerodynamický tvar a motor V6 Nettuno s výkonem 630 koňských sil, umožňují dosáhnout z 0 na 100 km/h za méně než 2,9 s. Od doby svého vzniku prošel vůz různými drobnými úpravami. Ale po stránce autonomie se nejedná o typický autonomní vůz, který za vás převezme řízení během cesty do práce, za rodinou, na večírek apod. Jedná se o vůz, který se snaží trhat rekordy v rychlosti za pomocí AI technologie bez běžného řidiče v kabině – tzv. modifikace AI-driver. Dle slov automobilky je to jeden z prvních kroků, jak zařadit autonomii vyšších úrovní do vozů Maserati v budoucnu a jak otestovat, co vše tyto technologie ve spojení s jejich krasavci dokáží. Slibují si od toho následně plynulý přechod na autonomní technologie vyšších úrovní s důrazem na maximální spolehlivost a bezpečnost v rámci autonomní mobility na dálnicích.

Tento měsíc dosáhl vůz Maserati MC20 Coupe řízený AI v Kennedyho vesmírném středisku rychlosti téměř 200 mil za hodinu (197,7 mph = 318 km/h), čímž překonal dosavadní rekord Indy Autonomous Challenge se závodním vozem IAC AV-21 z roku 2022 o téměř 5 s (4,9 s), což je působivý výsledek pro autonomně řízený vůz.

 

 

Indy Autonomous Challence (IAC) přitahuje vysokoškolské studentské týmy a výzkumníky z celého světa, aby v rámci soutěžení posouvali a urychlovali vývoj a komercializaci plně autonomních vozidel. V tomto případě se jednalo o spolupráci IAC s italskou univerzitou Politecnico di Milano a společností Maserati, aby předvedli, co zvládne Maserati MC20 Coupe na Space Florida‘s Launch and Landing Facility v Kennedyho vesmírném středisku. Toto středisko má jednu z nejdelších ranvejí na světě (2,8 mil = 4,5 km). Ideální místo, pro testovací jízdy se supersportem. Technologie, která vznikla díky Politecnica di Milano, kde se již léta věnují této problematice, byla navržena tak, aby umožnila v budoucnu autonomní jízdu na veřejných silnicích v Itálii. Hlavním cílem je studovat technologii za různých podmínek, především pak za extrémních podmínek, aby dosáhly co nejlepší přesnosti, robustnosti a bezpečnosti. Technologie je založena na kombinaci deterministických algoritmů, které se spoléhají na autoritativní řízení a algoritmy umělé inteligence. Tento systém, kompletně vyvinutý univerzitou v Miláně, je postaven na zkušenostech výzkumné skupiny v oblasti automatizace vozidel.

Výzkumníci z Politecnica di Milano. (Zdroj: Maserati)

Tento rekord představuje výrazné zlepšení oproti loňskému závodu Maserati MC20 Cielo, jejíž AI také vyvinuli vědci z univerzity Politecnico di Milano. Tento vůz dosáhl rychlosti 177 mil za hodinu (285 km/h) v autonomním režimu. Tento test probíhal na letecké základně Piacenza-San Damiano v Itálii v listopadu 2024.

Výzkumníci i automobilka věří, že technologie podporovaná umělou inteligencí je klíčová, protože může zvýšit bezpečnost silničního provozu a podpořit řidiče v kritických situacích, v případě únavy nebo mimořádných událostí. Proto tento počin jistě není posledním. Auta, jak je známe dnes, se používají pro dva hlavní účely – funkční a zábavní. Auta jako MC20 jsou navržena nejen jako dopravní prostředek, ale také jako prostředek, pro požitek z jízdy. Proto společnost hodlá ponechat volbu na řidiči, zda se nechá zastoupit v případě potřeby technologií, nebo si plně vychutná sám radost z jízdy. Tato automobilka chce zachovat status vozu, kde hlavním řidičem je člověk, nikoliv robot, ale zároveň podporuje rozvoz a implementaci AI technologií v moto průmyslu.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Když se snoubí luxus s autonomií - Rolls-Royce

Technická univerzita Mnichov ovládla závod autonomních formulí v Abu Dhabi

Autonomní Mercedes-Benz 3. úrovně


 
Úvodní foto. (Zdroj: Maserati)