Společnost Locomation, která vyvíjí systémy autonomního řízení pro nákladní vozidla, jež umožňují jejich spřažení do konvojů (takzvaný platooning), úspěšně realizovala první fázi programu testování této technologie v rámci každodenní přepravy nákladu v reálných podmínkách. Ve spolupráci s přepravní firmou Wilson Logistics, jež poskytla svá nákladní vozidla, firma Locomation nasadila systém Autonomous Relay Convoy (ARC) na 676 km dlouhé trase mezi městy Portland v Oregonu a Nampa v Idahu na mezistátní dálnici I-84. Během osmidenního testování najezdila nákladní vozidla bezmála pět a půl tisíce kilometrů, z toho zhruba polovinu v autonomním režimu, a přepravila 14 komerčních zásilek. Ve druhé fázi programu by Locomation a Wilson Logistics měly realizovat více než tisíc jízd dvoučlenných autonomních konvojů za účasti 124 nákladních vozidel.
Nákladní vozidla společnosti Wilson Logistics vybavená systémem Autonomous Relay Convoy firmy Locomation (foto: Locomation)
Princip technologie Autonomous Relay Convoy spočívá v datovém propojení (zpravidla dvou) nákladních vozidel vybavených autonomními systémy. Během jízdy na dálnici se o řízení stará řidič v prvním voze, jemuž asistují systémy jako například adaptivní tempomat, zatímco druhé vozidlo v konvoji je v autonomním režimu a samostatně následuje vedoucí vůz. V budoucnu bude možné, aby člověk ve druhém vozidle během této fáze odpočíval, prozatím jsou v obou kabinách přítomni dva operátoři, kteří zaznamenávají dvě desítky typů dat pro vyhodnocení fungování systému ARC. Po vyčerpání povolené jízdní doby řidiče prvního vozu se pořadí vymění, takže konvoj vede řidič původně druhého vozidla, zatímco řidič, jenž řídil doposud, může odpočívat. Řešení tohoto druhu do budoucna nabízí snížení nákladů a vyprodukovaných emisí. Vývojem velmi podobného systému se mimo jiné zabývá například i firma Peloton, neboť automatizace nákladní dopravy zejména v dálničním prostředí se jeví jako nejrychleji realizovatelný komerční produkt autonomní mobility.