S novým modelem vozidla značky Lotus Eletre, přichází také velmi smělé plány této britské automobilky.
Lotus Eletre, dle zprávy britského zpravodajství AutoCar, se svým novým modelem směřuje rovnou na 4. úroveň autonomního řízení. Tato úroveň je dle hodnocení SAE již velmi vysokou úrovní autonomie. Lotus spoléhá, že takto vysoká autonomie bude u Eletre možná zejména díky využití integrovaných senzorů lidar. Pro porovnání, vozidla automobilky Tesla, která by dle Elona Muska měla být autonomně řízená již od roku 2016, jsou zatím stále na 2. úrovni autonomie. Jde tedy o autonomii, kdy je nutná nepřetržitá pozornost řidiče. V praxi se tak jedná například o systém udržování vozidla v jízdním pruhu nebo o adaptivní tempomat
Představení interiéru a palubní desky vozidla Lotus Eletre (foto: Lotus)
Úspěch autonomního řízení je hodnocen zejména ujetím co možná nejvyššího počtu kilometrů bez nehody či zásahu lidského řidiče. Stejný princip hodnocení využívají také vývojáři v Lotusu. Tento způsob hodnocení je v rámci autonomního řízení neoficiálně celosvětově uznávaným měřítkem. V současnosti je Eletre schopný ujet přes 190 km) ve smíšených silničních podmínkách na veřejných komunikacích bez lidského zásahu. Toto číslo ovšem konstantně stoupá a konečný cíl, za který je považováno 100 000 km, by prakticky znamenal, že vozidlo Lotus nebude vnější zásah potřebovat žádný.
Model autonomního vozidla Lotus Eletre, které je zatím na prodej pouze v Číně, bude neustále vylepšován, a to díky bezdrátovým aktualizacím. Dalším smělým nápadem od automobilky Lotus je také to, aby měl model Eletre rozdílné autonomní chování pro rozdílné řidiče. Řidiči, kteří preferují spíše defenzivnější styl jízdy, by tak měli klidnější zážitek z celého autonomního řízení, zatímco ti řidiči, kteří by preferovali agresivnější a rychlejší styl jízdy by si v autonomním módu mohli užívat například rapidnější zrychlení, které Eletre nabízí. V tomto ohledu zdá se bude záležet zejména na legislativní podpoře a opodstatnění, protože tento návrh částečně koliduje s hlavními myšlenkami autonomního řízení. Těmi jsou zejména bezpečnost a plynulost provozu. Na evropském trh by se měl tento model Lotusu poprvé objevit v létě 2023 a v průběhu roku 2024 by měl být představen také ve státech Severní Ameriky, kde bude moci plně představit schopnosti svého autonomního řízení.
Plány automobilky Lotus s modelem vozu Eletre jsou opravdu velmi troufalé. Až plné nasazení v reálném provozu ovšem ukáže, jestli se jedná o další velká „bezmyšlenkovitá“ vyjádření nebo půjde o velký krok v oblasti automatizovaného řízení pro tuto značku vozů.