Od doby, kdy Německo aktualizovalo svůj zákon o provozu na pozemních komunikacích, který umožňuje provoz autonomních vozidel uplynulo již šest let. Mezitím Mercedes-Bez jako první automobilka na světě splnila náročné právní a bezpečnostní požadavky mezinárodní normy UN-R157 pro systém třetí úrovně dle normy SAE, který umožňuje podmíněně automatizovanou jízdu a splnila tak podmínky pro zpřístupnění této technologie i v Evropě.
Společnost Mercedes-Benz nově ohlásila rozšíření svých existujících asistenčních funkcí v Evropě, což představuje další krok směrem k dosažení plně autonomní jízdy. Vybrané modely vybavené nezbytnou technologií budou schopny automaticky předjíždět pomalejší vozidla. S novou funkcí “Automatické změny jízdního pruhu” („ALC“) bude Mercedes-Benz v budoucnu nabízet další vývoj jejich řidičských asistenčních systémů na 2. úrovni SAE pro Evropu, také známé jako úroveň 2+. Společnost aktuálně pracuje na přizpůsobování ALC pro Evropské dopravní prostředí. Uvedení na trh je naplánováno na stejný den, jako dodání nových Mercedes-Benz Třídy E, ale ALC je již dostupné u jejich vozů třídy C, třídy E, Třídy S a série EQ, které se také prodávají ve Spojených státech amerických a v Kanadě. Funkce ALC je podporována na všech silnicích se značením a strukturálním oddělením směrů jízdy a lze ji používat v případě, když:
Není detekováno vozidlo v sousedním pruhu
Rychlost jízdy je mezi 80 km/h a 180 km/h
Funkce ALC je zapnutá v software nastavení vozidla
Funkce Aktivního asistenta řízení je zapnutá a aktivní
Funkce ALC je integrovanou částí systému Active Distance Assist DISTRONIC s aktivním asistentem zatáčení. Když před sebou systém detekuje pomaleji jedoucí vozidlo, a když jsou splněny všechny podmínky funkčnosti, započne změnu jízdního pruhu. Předpoklady jsou silnice s daným rychlostním limitem a vozidlo s MBUX navigací. Systém nepotřebuje žádný další zásah od řidiče, aby provedl automatickou změnu jízdního pruhu. S aktivní navigací trasy, zvládne systém i dálniční sjezdy, popřípadě přejetí na jinou dálnici. Vzhledem k tomu, že na 2. úrovni SAE odpovědnost stále padá na řidiče, Mercedes-Benz se rozhodl, že ruce by měly zůstat na volantu. Mercedes-Benz se tím pokouší zajistit, aby nevzniklo žádné zmatení, například falešnými předpoklady.
Funkce automatické změny jízdního pruhu nabízí další pohodlí na některých dálnicích (foto: Mercedes-Benz)
Na 2. úrovni SAE, Mercedes-Benz spoléhá na Active Distance Assist DISTRONIC s aktivním asistentem zatáčení. Asistent pomáhá řidiči v částečně automatizovaném řízení, v rychlostech až do 210 km/h. Tento systém může být aktivován na všech typech silnic. Jednou z jeho speciálních funkcí je, že do rychlosti 130 km/h funguje asistent zatáčení i na silnicích, s méně viditelným značením. DISTRONIC mezitím automaticky reguluje rychlost, přizpůsobuje se vzdálenosti dalšího vozidla a asistuje se startováním v pomalém provozu. S funkcí DRIVE PILOT, Mercedes-Benz nabízí světově první a jediný systém, který má mezinárodně platné schválení pro vysoce automatizované řízení (3. úroveň SAE). To dovoluje zákazníkům předat řízení systému například v dálničních kolonách, protože systém funguje do rychlosti 60 km/h. To znamená, že mají řidiči čas i na jiné, sekundární aktivity. Funkce DRIVE PILOT je dostupná v Německu pro Mercedes-Benz třídy S a třídy E již od května 2022. Mercedes-Benz se taky stal jedinou automobilkou, která dostala příslušné schválení pro státy Kalifornie a Nevada. Funkce DRIVE PILOT bude dostupná pro vozy třídy S a třídy E od roku 2024 a první vozy s funkcí DRIVE PILOT budou zákazníkům doručeny na konci roku 2023.
Demonstrativní ukázka systému s funkcí ALC (zdroj: youtube.com/@DPCcars)