Německá automobilka Mercedes-Benz se tento týden stala vůbec prvním výrobcem automobilů, jehož pokročilý asistenční systém nazvaný Drive Pilot obdržel schválení podle předpisu UN-R157 pro třetí úroveň automatizace. Systém Drive Pilot umožňuje při jízdě v koloně zcela autonomní jízdu bez toho, aby řidič věnoval pozornost okolí, ten se tak může věnovat sekundárním úkonům. Schválení provedl německý Federální úřad pro motorovou dopravu, přičemž prozatím je systém možné používat do rychlosti 60 km/h na 13 191 kilometrech německých dálnic. Dostupný by měl být v první polovině příštího roku v modelech S-Class a elektromobilu EQS. Obdržené schválení systému je uznávané mezinárodně, ale k provozu vozidla třetí úrovně automatizace je nezbytná i existence legislativy pro tuto úroveň automatizace v dané zemi. Kromě Německa tak v současnosti připadají v úvahu ještě Japonsko a Jižní Korea. Automobilka zároveň testuje systém Drive Pilot také například ve Spojených státech a Číně, kde očekává, že by mohla patřičná legislativa brzy taktéž vzniknout.
Testování systému Drive Pilot třetí úrovně automatizace na zkušebním okruhu (foto: Daimler)
Jedná se zcela bezpochyby o přelomovou událost, která velmi pravděpodobně podnítí další automobilky k aktivnějšímu vývoji vozidel vybavených systémy třetí úrovně automatizace. Prozatím v této kategorii kromě Mercedesu disponuje zástupcem japonská Honda s modelem Legend Hybrid EX, ovšem toto vozidlo je schváleno „jen" japonskými úřady, nikoli však podle předpisu UN-R157. Jakožto předstupeň třetí úrovně automatizace lze chápat vozidla s asistenčními systémy druhé úrovně s režimem „hands-off", tedy s možností pustit za jízdy volant, byť v tomto případě řidič nadále musí věnovat pozornost provozu. Takto vybavená vozidla nabízí například General Motors, Nissan, Toyota či Ford.