Značka MINI spadající pod německou skupinu BMW představila koncept vozu Vision Urbanaut, který je vizí autonomního vozidla budoucnosti. Nepřekvapivě se jedná o elektromobil, pro nějž designéři vytvořili tři režimy, které odrážejí nálady, jež má vůz v uživatelích vyvolat. Režim Wanderlust je jediným jízdním režimem, přičemž vůz může být řízen jak manuálně, tak především autonomně. Kapota vozu disponuje displeji, které mimo jiné informují okolí o tom, zda je aktivní autonomní řízení, anebo řídí člověk. Vizuálně se projevují i kola, která jsou podsvícena. Režimy nazvané Chill a Vibe jsou určeny pro chvíle, kdy je vůz zaparkovaný. První z nich využívá klidných barev a mírného osvětlení pro vytvoření pohodové atmosféry vybízející k odpočinku po náročném dni, zatímco Vibe volí živější barvy a otevírá čelní sklo pro smazání rozdílu mezi vnitřním a vnějším prostředím vozidla. Urbanaut tak, jak je představen na vizualizacích, reálně neexistuje, jeho podoba byla renderována pomocí virtuální reality, kterou designéři použili pro experimentování s vývojem vzhledu vozu. Fyzicky vznikla pouze dřevěná kostra se základními rozměry a proporcemi. Hlavní snahou při návrhu byla maximalizace užitného prostoru uvnitř vozu při zachování co nejmenších vnějších rozměrů, délka vozu by tak měla být 4,46 metru. Interiér je velmi inspirovaný obývacím pokojem, v zadní části se nachází čalouněná lavice coby útulný koutek, sedadla lze otáčet či sklápět, čímž se vytváří společenský prostor. Velký důraz byl kladen na uživatelské rozhraní ve voze, které je co nejvíce přizpůsobeno lidským smyslům. Pokud z celého návrhu něco v budoucnu pronikne do vozidel skupiny BMW, pak to s největší pravděpodobností budou asi právě prvky uživatelského rozhraní zkoumané během vývoje Urbanauta.
Vizualizace konceptu MINI Vision Urbanaut (foto: BMW Group)
Vůz MINI Vision Urbanaut ze všeho nejvíce naplno artikuluje potenciál, který do rukou designérů vkládá autonomní řízení. Tato technologie totiž umožňuje přemýšlet o interiéru vozidla a s ním spojenými funkcemi zcela novými způsoby. Vozidla se díky autonomnímu režimu mohou stávat něčím dalším, než na co jsme dnes zvyklí. To si ale samozřejmě bude žádat adekvátně stejnou pozornost i odborníků na bezpečnost automobilů, neboť například nové možnosti sezení za jízdy zásadně mění dynamiku sil působících na cestující uvnitř vozidla během případné kolize. Není však sporu o tom, že autonomní vozidla designérům otevírají zcela nové obzory, jak ostatně v letošním roce prokázaly automobilky ŠKODA Auto, Ford, před několika lety společnost Waymo skrze vůz Firefly a průběžně desítky dalších firem prostřednictvím nové kategorie autonomních minibusů. Na závěr je povinností připomenout, že původní vůz Mini britské automobilky British Motor Corporation patrně nejvíce proslavil herec Rowan Atkinson svojí dnes již legendární komickou postavou Mr. Bean.