Dne 7. listopadu 2023 proběhl králův první státní projev, který zahrnoval nový návrh zákona o autonomních vozidlech. Královská řeč představuje formální zahájení parlamentního roku a určuje politické návrhy vlády Spojeného království pro zasedání v letech 2023-2024. Nový návrh zahrnující řadu opatření usnadní bezpečné zavedení samořízených vozidel na britské silnice. Vláda uvedla, že tento návrh finančně posílí autonomní trh v hodnotě až 48,1 miliardy EUR. Do roku 2035 by chtěli vytvořit 38 nových pracovních míst.
Návrh zákona je složen ze tří klíčových cílů. Způsoby jejich dosažení budou v podobě sérií opatření. Prvním cílem je vytvoření nového bezpečnostního rámce pro samořízené vozidla. Základní podstatou bezpečnostního rámce bude prahová hodnota pro autonomní vozidla. To bude vyžadovat, aby každá společnost, která bude chtít zahájit autonomní řízení na britské silnici zabezpečila, že vozidlo dokáže samostatně a bezpečně řídit, dodržovat pravidla a předpisy silničního provozu bez nutností lidského zásahu. Jestliže vozidlo vyhoví podmínkám, bude klasifikováno jako samořízený automobil, který díky splněným požadavkům má udělený souhlas pro využívání britských pozemních komunikacích. Povolení o jejich užívání uděluje ministerstvo dopravy Spojeného království i jeho agenturám, kterým bude udělena pravomoc schvalovat autonomní vozidla a tímto způsobem zajistit, aby splňovaly vládní bezpečnostní normy.
V momentě, kdy vozidlo má udělený souhlas k provozu na pozemní komunikaci, díky druhému opatření, které se řadí do prvního cíle, zajistí, že audiovizuální společnosti ponesou odpovědnost za své jednání. Od okamžiku, kdy jejich autonomní vozidla budou uvedena na britské silnice, musí společnosti dodržovat vládní bezpečnostní požadavky. Pokud tak neučiní, budou čelit následkům, jako jsou pokuty, požadavky na nápravná opatření, pozastavení provozu a ve stěžejním případě půjde i o trestné činy. V rámci opatření, pokud dojde k incidentu s autonomním vozidlem, zákon stanoví nové postupy pro vyšetřování incidentu, a tím zajistí, že výsledky zjištění budou klíčová a mohou tvořit základ pro bezpečnostní rámec.
Další podpora tohoto bezpečnostního rámce je určena opatřením, které bude činné v oblasti digitalizace příkazů k regulaci provozu. V rámci toho bude nutné, aby místní úřady zasílaly údaje o právních řádech, jako jsou rychlostní limity, uzavírky silnic a označování parkovacích míst, a to na centrální publikační platformu. Veškerá data, která budou zasílaná na tuto platformu, budou dále poskytovat podporu ve vývoji digitální mapy, která obsahuje silniční síť Spojeného království. Tato digitální mapa bude aktivně působit jako podpora bezpečného provozu autonomních vozidel.
Jako druhý hlavní cíl návrhu zákona bude zabezpečit jasnou právní odpovědnost pro samořízené vozidla. Vláda bude konat v oblasti právní odpovědnosti pro společnosti, které autonomní řízení provozují. Společnost bude právně odpovědná za jejich vozidla a k tomu bude patřit jasně definovaný soubor povinností, které budou muset dodržovat. V tomto bodě zákona bude také zakotveno, aby autonomní vozidla jezdili v souladu se stávajícími britskými zákony a současně po nich bude požadovat, aby dodržovaly zákony v oblasti ochrany dat a životního prostředí.
Další opatření v této části návrhu zákona se vztahuje na osoby, které vlastí samořízená vozidla. Zákon pro provozovatele zajistí imunitu před trestním stíháním v okamžiku, kdy samořízené vozidlo plní úkol řízení. Jednotlivci však nadále ponesou plnou zodpovědnost v oblasti, která nesouvisí s řízením a vyplývá se zákona, jako je mít vhodné pojištění vozidla a jiné. Současně ale stále zůstává zodpovědný za jakoukoliv část své cesty, kterou sám řídí.
Třetím a zároveň posledním hlavním cílem návrhu zákona je zajištění ochrany spotřebitelů. Budou zakázané jakékoliv marketingové praktiky kolem autonomních vozidel. Pouze vozidla, která budou splňovat limity plynoucí ze zákona, se budou moci inzerovat jako autonomní. Zde zákon také stanovuje, že každý uživatel, který samořízené vozidlo využívá, si musí být vědom své zákonné odpovědnosti.
I když většina opatření návrhu zákona se bude dotýkat všech tří konstitučních zemí Velké Británie (Anglie, Wales a Skotsko), vláda uvedla, že nařízení, které se týká digitalizace dopravních předpisů se bude týkat pouze Anglie.