web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Nehoda Tesly v Číně

Nehody vozidel Tesla, bohužel, nejsou ničím až tak výjimečným. Téměř před měsícem jsme informovali o nehodě Tesla Cybertrack, předtím zase o vítězství společnosti ve sporu o zavinění nehody systémem Full-Self Driving, jejímž výsledkem byla smrt 37letého otce a manžela.

Nyní se k těmto nehodám přidává další. Ovšem tentokrát se nehoda odehrála v Číně, konkrétně na dálnici v provincii Jiangxi. Ze záběrů dálniční kamery, které zveřejnila čínská policie je zřejmé, že Tesla model 3 narazilo do nárazové zóny, která je tvořena naplněnými barely s vodou a betonovými svodidly. Tato nárazová zóna má jednak chránit pracovníky, kteří na daném dálničním úseku pracují zřejmě na opravě mostu, i když není známo, zda se dělníci v daném místě nacházeli v době nehody. Kromě toho však barely s vodou výrazně snižují nárazovou rychlost a betonová svodidla přesměrují směr pohybu vozidla. Při takovémto selhání ať automatizovaného systému, nebo lidské posádky je tak toto opatření velmi účinným při ochranně života a zdraví posádky vozidla, ale zejména silničářů.

Řidič nabouraného vozidla tamní policii sdělil, že v době nehody měl aktivovaný systém Autopilot (asistenční systém na druhém stupni automatizace). Asistenční systém vyžaduje neustálou pozornost řidiče na dopravní dění, což bylo řidiči Tesly „osudné“. Ten si totiž, dle svého vyjádření, otíral ruce do kusu látky a nevěnoval se tak řízení. V momentě, kdy spatřil překážky bylo již na reakci pozdě.

Jak píšeme v úvodu tohoto článku, nehody tesel se zapnutým asistenčním systémem nejsou ničím, co bychom už neznali. I když řidiči nesou značný podíl viny vlivem nevěnování se řízení. Je dosti možné, že rétorika společnosti, která hovořila o autonomních vozidel, vedla, nebo alespoň přispěla k mylnému pochopení schopností systému díky čemuž teď společnost sklízí nepříliš sladké plody své práce. Ovšem tak jako v předchozích případech, tak i v tomto bude podíl viny mezi jednolitými stranami předmětem dalšího vyšetřování.

Odkaz na video