Získávat objektivní a úplné informace o dění v autonomní mobilitě v Číně není vzhledem k tamnímu tajnůstkaření vůbec jednoduché. Obzvláště to pak platí v případě nehod autonomních vozidel. Vzácnou výjimkou jsou nehody autonomních doručovacích vozidel Meituan Modai, označovaných také jako Magic Bag 20, jež byly zdokumentovány účastníky a dalšími svědky. K první nehodě tohoto vozidla došlo v Pekingu v městském obvodu Šun-i dne 9. října 2021, kdy tento prostředek nedal přednost osobnímu vozidlu, s nímž se vzápětí střetl. K druhé nehodě pak došlo pravděpodobně letos v květnu, kdy ve stejném pekingském obvodu narazil autonomní Meituan Modai zezadu do autobusu. Více informací prozatím není k dispozici, pakliže se k nim ale dostaneme, objeví se v naší interaktivní mapě nehod autonomních vozidel. Kromě nehod samotných je zdokumentováno i několik nebezpečných manévrů, jež tato vozidla v provozu provedla, což vyvolává pochybnosti jak o kvalitě autonomního řízení těchto vozidel, tak i podmínkách a legislativním rámci, v jakém jsou v Číně autonomní vozidla v běžném provozu nasazována.
Nehoda autonomního doručovacího vozidla Meituan Modai s autobusem v Pekingu (foto: Anonym)
Vozidla Meituan Modai jsou zástupcem početné skupiny bezkabinových autonomních vozidel specificky vyvinutých pro účely rozvážky objednávek. Nejznámějším představitelem a v zásadě i iniciátorem této kategorie jsou vozidla americké firmy Nuro, jež se na začátku letošního roku představila již v třetí generaci. Tyto prostředky jsou ve Spojených státech testovány ve třech různých městech a firma Nuro s nimi realizovala nebo realizuje celou řadu pilotních provozů. V případě těchto prostředků nejsou evidovány žádné dopravní nehody.