Kalifornie je dost možná nejprogresivnějším státem světa, což zcela jasně platí v oblasti autonomní mobility. Díky vstřícnosti tamní legislativy jsou inovacím otevřeny dveře dokořán, takže se tam koncentrují desítky vývojářů systémů autonomního řízení, kteří v mnoha městech tohoto státu testují na veřejných komunikacích stovky autonomních vozidel. Ovšem tato vstřícnost není nepodmíněná. Vývojáři tak musí pravidelně hlásit jakýkoli incident, kterého byla jejich vozidla účastníkem, a jednou ročně pak poskytovat komplexní statistiky o počtu absolvovaných kilometrů, počtu takzvaných převzetí řízení a další data. Pokud tak neučiní, přijdou o povolení k testování. Poskytnutá data jsou publikována veřejně, takže k nim má přístup každý, což z nich činí cenný zdroj vhledu do rozsahu testovacích aktivit jednotlivých vývojářů a rovněž umožňují získat alespoň orientační představu o schopnostech autonomních vozidel daných vývojářů. Nejzajímavější data shrnujeme v tomto článku.
Setkání autonomních vozidel Toyota Highlander firmy Zoox a Chrysler Pacifica firmy Waymo v San Franciscu (foto: Michael Rihani)
Celkově v loňském roce měli vývojáři v Kalifornii povolení k provozu dohromady 1 180 autonomních vozidel s bezpečnostním řidičem za volantem, z nichž reálně jezdilo 964 vozidel s kumulativním nájezdem 6 581 254 km.
Suverénně nejaktivnější byla společnost Waymo, jejíž autonomní vozidla absolvovala 3 743 081 km. Druhou v pořadí byla firma Cruise s 1 409 953 km, třetí Pony.AI s 491 842 km a čtvrtou pak Zoox s 249 649 km. Všichni zbývající vývojáři měli roční nájezd méně než sto tisíc kilometrů.
Vůbec poprvé vývojáři vykázali i jízdy autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče za volantem. Celkem se jednalo o 43 vozidel čtyř firem, a to čínských firem Baidu Apollo (povolení pro 3 vozidla, reálně jezdila dvě) s celkovým nájezdem 15 392 km a Pony.AI (3 vozidla) s celkovým nájezdem 14 553 km a amerických firem Nuro (povolení pro 17 vozidel, reálně jezdilo jedno) s celkovým nájezdem 15 km a Cruise (povolení pro 20 vozidel, reálně jezdilo deset) s celkovým nájezdem 10 244 km. Až na jedinou výjimku, kterou byla společnost Pony.AI, se autonomní vozidla bez obsluhy nesetkala s žádným případem, kdy by systém autonomního řízení nezafungoval správně. Celkem tak 16 autonomních vozidel bez řidiče za volantem absolvovalo na veřejných komunikacích v Kalifornii 40 204 km.
Pro kontext ještě uvedeme kumulativní nájezdy s bezpečnostním řidičem z předešlých let. V roce 2020 autonomní vozidla pod vlivem omezení z důvodu pandemie absolvovala 3 146 602 km, v roce 2019 se jednalo o 4 635 895 km, v roce 2018 byl nájezd 3 277 100 km, v roce 2017 pak 815 963 km, v roce 2016 šlo o 1 056 215 km a v roce 2015 o 725 165 km. V loňském roce tak došlo k opravdu masivnímu nárůstu testování. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na fakt, že autonomní vozidla jezdí na veřejných komunikacích i v dalších amerických státech jakou jsou Arizona, Nevada, Texas, Florida, Pensylvánie, Michigan, Washington, New York a další, stejně tak na ně natrefíme i v Evropě či Asii.