Japonsko je v oblasti autonomní mobility spíše ve stínu zemí jako jsou Spojené státy americké a Čína, jež se těší velké pozornosti médií zejména díky tamním firmám, jež autonomní vozidla vyvíjejí a provozují v rámci robotaxi. Země vycházejícího slunce se však prostřednictvím automobilky Nissan může také pochlubit již několik let fungující veřejně přístupnou autonomní taxislužbou, o které se ale mimo Japonsko příliš často nemluví. Jedná se o robotaxi nazvané Easy Ride, které funguje ve městě Jokohama v jižní metropolitní části Tokia. Automobilka Nissan oznámila zahájení testovacího provozu společně s firmou DeNA v prosinci roku 2017, načež samotné testování započalo 5. března 2018. Nasazena byla elektrická vozidla Nissan Leaf, která o rok později nahradily rozměrnější elektrické dodávky Nissan e-NV200 Evalia. Robotaxi Easy Ride funguje v etapách, jež jsou následně vyhodnocovány, aby navazující služba zohledňovala získané poznatky z předešlého období. Prozatím se ve vozidlech za volantem vždy nachází bezpečnostní řidič.
Autonomní vozidlo Nissan e-NV200 společnosti Nissan jako robotaxi (foto: Nissan)
V rámci aktualit jsme se na tomto webu Japonsku nicméně věnovali již mnohokrát, neboť z hlediska podpory autonomní mobility patří v mnoha ohledech k pionýrům. Již v roce 2020 se totiž Japonsko stalo první zemí na světě, která povolila provoz vozidel třetí úrovně automatizace, na což zareagovala tamní automobilka Honda, jež na trh o rok později uvedla nový model Legend Hybrid EX, jež disponuje asistenčním systémem s funkcí Traffic Jam Pilot spadající do této úrovně. Kromě toho Honda patří k investorům americké firmy Cruise, s níž pracuje na zahájení autonomní taxislužby v Japonsku. V oblasti pokročilých asistenčních systémů řidiče druhé úrovně automatizace je velice aktivní například japonská automobilka Toyota, která navíc spolupracuje s americkou firmou Aurora Innovation na autonomních vozidlech pro robotaxi, dále se zabývá vývojem autonomního řízení bez využití LiDARu, zkoumá limity autonomního řízení a aktivně investuje do firem působících v autonomní mobilitě, případně je rovnou kupuje. Do segmentu autonomní mobility se postupně tlačí i firma Sony, jež se doposud zaměřovala primárně na spotřební elektroniku. V posledních letech nicméně usilovně pracuje na vlastních elektromobilech Vision-S a Vision-S 02, jež se vyznačují vysokou automatizací. Kromě toho se Sony zajímá i o bezdrátové sítě a dálkové řízení vozidel neboli teleoperaci. Pro japonskou vládu je tedy autonomní mobilita prioritní oblastí podpory.