Autonomní mobilita dlouhodobě směřuje k tomu, že její plošné globální zavedení bude na pozemních komunikacích nejprve zavedeno na nákladních vozidel. V nákladní dopravě bude možné využívat velký počet výhod, které autonomní mobilita nabízí a dále bude možné tímto způsobem vyřešit mnoho problémů, které momentálně nákladní dopravu zužuje. Mezi takové se řadí zejména nedostatek řidičů či nutnost vykonávat povinné jízdní přestávky. Než, ale bude možné do plného provozu vpustit plně samořízené nákladní vozy bez přítomnosti řidiče, je nejprve nutné postupným vývojem na tento provoz připravit jízdní kabinu. Tímto způsobem pokračují ve společnosti Scania. Scania AB, která je jedním z největších švédských výrobců nákladních automobilů, autobusů a lodních průmyslových motorů, před několika dny představila novou inteligentní přístrojovou desku, která je za přítomnosti řidiče schopná v určitých úsecích pracovat s částečně autonomním řízením a používá další automatizované prvky.
Nová digitální přístrojová deska tak umožňuje všem řidičům mimo své autonomní funkce řídit lépe, chytřeji a bezpečněji. Tato technologie do samotného řízení přináší více bezpečí, informací o vozidle a méně stresových situací pro řidiče. Řidiči díky spolupráci s novou přístrojovou deskou dostanou lepší přehled o svém vozidle a jeho okolí a v případě nebezpečných situací budou upozorněni na blížící se problém či bude proveden automatický zásah do řízení. Vhodně bude také možné použít tuto inteligentní přístrojovou desku k takzvané komunikaci V2X, která zajišťuje vzájemné propojení mezi vozidlem a určitými prvky infrastruktury či dalšími účastníky silničního provozu. Nákladní vozidla Scania s touto přístrojovou deskou tak nyní bude možné propojit se systémy správy vozových parku, budou moci automaticky dostávat informace o aktuální dopravní situaci či budou mít k dispozici řadu dalších cloudových služeb. V praxi to tak znamená, že vozidlo bude neustále připojeno k 5G síti, která je velmi vhodná právě pro správnou funkčnost automatizovaného řízení.
Celé prostředí inteligentní přístrojové desky tvořeno celkem 2 displeji, jež jeden je přímo umístěn jako běžná přístrojová deska a druhý pak po pravé ruce řidiče. Tento displej je nazván jako informační. K ovládání obou displejů může řidič využívat dotykové funkce, fyzické ovladače či hlasové příkazy. Tato inteligentní přístrojová deska bude součástí nejnovější generace nákladních vozidel Scania, která jsou určená pro evropský trh. Budou obsahovat několik bezpečnostních funkcí standartní výbavy. Další možné funkce budou volitelné a budou do vozidla přidány za příplatek. V praxi se tak jedná o funkce, které přesahují minimální zákonný standart. Jedním z takových systémů je prvek nouzového brzdění, který je schopný dle aktuální situace reagovat na zranitelné účastníky silničního provozu (AEB VRU). Místo pouhého varování řidiče na nebezpečný pohyb chodce, vozidlo skutečně zahájí nouzové brzdění.
Účelem této chytré přístrojové desky je přinést spektrum digitálních a propojených služeb, z něhož budou profitovat samotní řidiči, správci vozových parků i majitelé dopravních firem. V celkovém konceptu tak bude znamenat že s nasazením této technologie do nových vozů Scania budou na pozemních komunikacích nová, inteligentní a bezpečná nákladní vozidla, která přinesou zvýšenou produktivitu, méně dopravních nehod a tím i bezpečnější řízení.