Autonomní autobusy jsou jedním z jedním z řešení, jak vyřešit nedostatek řidičů v městské hromadné dopravě. Výhod autonomních autobusů nyní budou využívat na amerických univerzitách v Buffalu a Michiganu. Autonomní autobusy se 4. úrovní automatizovaného řízení zde budou provozovat společnosti Vicinity Motor Corporation a Adastec. Společnost Vicinity je dodavatel vozidel s elektrickým nebo CNG pohonem. Adastec je naopak softwarová společnost, která se se primárně věnuje rozvoji autonomních a propojených vozidel ve veřejné dopravě. K automatizovanému řízení využívá svoji vlastní softwarovou platformu flowride.ai a k tomu další řadu senzorů. Spolupracuje s několika předními autobusovými OEM po celém světě, kterým poskytuje možnost provozovat jejich autobusy určené pro veřejnou dopravu v rámci 4. úrovně automatizovaného řízení. Prvotní nasazení v obou oblastech proběhne v polovině roku 2024, kde bude představen zcela nový autonomní autobus s řídící technologií od Adastec. Pro Buffalo i pro Michigan bude provoz financován Ministerstvem dopravy Spojených států (DOT) a to v rámci programu ITS4US.
Softwarová platforma flowride.ai, bude i v tomto případě základním prvkem pro řízení vozu. Zmiňovaný software pracuje v kombinaci snímacích senzorů a umělé inteligence čímž se vždy pokouší vyhledávat nejbezpečnější a nejefektivnější pohyb v městské zástavbě. Dalším bodem pro zpřesnění pohybu a lepší rozhodovací schopnosti během jízdy bude inteligentní systém mobility, do kterého spadá například vzájemná komunikace mezi vozidly (V2V), kterým je tento způsob vzájemné komunikace umožněn, anebo princip komunikace V2X.
V rámci provozu v univerzitních kampusech chce Adastec stavět zejména na svých zkušenostech s autonomním řízením z různých prostředí. V roce 2021 byla společnost Adastec první, která nasadila plně autonomní autobus se 4. úrovní autonomního řízení na veřejnou komunikaci v USA. Prvotní jízdní oblast byla dlouhá necelých 8 km, obsahovala 7 křižovatek, přechody pro chodce nebo jízdní pruh pro cyklisty. Při této jízdě měl autobus povolenou maximální jízdní rychlost necelých 45 km/h. V následujících letech byly zavedeny testovací jízdy také v různých státech Evropy či Asie. Technologie nevykazovala větší provozní problémy ani v náročných zimních podmínkách. Nebylo tak nutné provést výraznější lidské zásahy do řízení. Zejména díky těmto rozsáhlým zkušenostem, které dokazují, že jsou autobusy Vicinity s technologií od Adastec schopny bezpečného provozu během všech ročních období, byly dále vybrány pro zajištění veřejné dopravy v Buffalu a Michiganu, kde musí vozidla často čelit výrazným změnám počasí.