Robotaxi od Cruise a Waymo, která jsou provozována nejen v San Franciscu, by se dala nazvat jako jedny z nejspolehlivějších značek působící na trhu autonomní mobility. Své pole působnosti rozšiřují do dalších měst v USA a slaví úspěchy v počtu naježděných kilometrů bez řidiče. I přes všechny tyto aspekty u části řidičů a obyvatel roste nevole vůči autonomním vozidlům. Může to být způsobeno buď chybnou interpretací o funkčnosti a bezpečnosti autonomních vozidel anebo jsou tyto obavy jednoduše podloženy fakty. Samotní úřední představitelé San Francisca vyjádřili svůj nesouhlas s širším zavedením autonomních vozidel do svých ulic, jelikož se hromadí případy, kdy autonomní vozidla byla spíše jako překážka než-li jako užitečný pomocník. Jednalo se údajně zejména o zastavení vozidla uprostřed křižovatky, na železniční trati či blokaci záchranných jednotek. To jsou závažné případy, které ovlivňují nejen samotnou plynulost dopravy. Po těchto obviněních, která byla podložena videi z bezpečnostních kamer, začalo u společnosti Cruise vyšetřování Národním sdružením pro bezpečnost silničního provozu. San Francisco se obává, že zejména se zvyšujícím se nárůstem autonomních vozidel dojde ještě k větším problémům, než byly evidovány doposud. Tyto obavy a podklady však nebrala v potaz Kalifornská komise pro veřejné služby (CPUC), když před několika dny podala dva návrhy rezolucí, které rozšiřují časovou i geografickou působnost autonomních vozidel na území San Francisca.
Robotaxi od společnosti Cruise v praxi (foto: Cruise)
Současné povolenky společnosti Cruise umožňují nabízet přepravu cestujících bez bezpečnostního řidiče v omezených oblastech San Francisca od 22:00 do 6:00 a to vše zdarma. Služby Waymo, které jsou placeny, jsou dostupné po celém San Franciscu v kteroukoliv denní dobu a musí u nich být přítomen bezpečnostní řidič. Naopak vozidla, u kterých není přítomen bezpečnostní řidič nabízejí svoji jízdu stále zdarma. Současně tyto jízdy bez řidiče Waymo zajišťuje zdarma v Los Angeles a v okolí Mountain View. V případě schválení rezolucí, ve kterých je také zahrnuto zpoplatnění všech autonomních vozidel celoplošně, budou mít Waymo i Cruise v San Franciscu stejné provozní podmínky. Obě společnosti by tak v jeden čas začaly své služby nabízet komerčně. To může vést k zavedení většího počtu autonomních vozidel do provozu obou společností a tím i urychlení adaptace lidských řidičů na vozidla s autonomním řízením. V opačném případě může dojít ještě k větším problémům, než které byly uvedeny a tím zvýšením nevole proti autonomní mobilitě.