Lexus, značka luxusních vozů japonské automobilky Toyota, představil 7. července nejnovější přírůstek v podobě nové generace nejvyšší třídy svých vozů, automobil Lexus LS 500h. Vůz, jenž pokračuje v tradici prémiových sedanů třídy LS, bude mimo jiné disponovat i druhou úrovní automatizace v podobě souboru pokročilých asistenčních systémů řidiče nazvaného Teammate. Ten vychází z technologie Mobility Teammate Concept firmy Toyota, která na dálnicích a silnicích vyšších tříd umožňuje automatické udržování odstupu od předešlého vozidla, udržování v jízdním pruhu, změnu jízdního pruhu a předjíždění. Teammate nabízí rovněž parkovací asistent pro autonomní parkovací manévr. Důležitou součástí systému Teammate je zařízení pro monitorování stavu řidiče, díky kterému automatizované funkce vozu mohou s řidičem lépe spolupracovat. Lexus LS 500h tudíž disponuje bohatým senzorickým vybavením, které čítá i čtveřici LiDARů. Ty jsou velice organicky zastavěny do karoserie, takže na první pohled nejsou vůbec patrné. První LiDAR se nachází v čelní masce v dolní části nárazníku, druhý v zadním nárazníku a zbylá dvojice po stranách v předních blatnících mezi kolem a dveřmi. Přední LiDAR je navíc opatřen zařízením pro automatické čištění. Z dostupných fotografií lze usoudit, že se jedná o LiDARy firem Continental a Denso. LS 500h je vybaven též pěti automobilovými radary, jeden s dlouhým dosahem se skrývá pod logem značky, zbylé čtyři s kratším dosahem v rozích vozidla. Za čelním sklem se nachází stereoskopická kamera, kterou doplňují další čtyři kamery pokrývající okolí vozidla. Pro parkovací asistent je k dispozici po obvodu auta celkem dvanáct ultrazvukových senzorů. Součástí funkce Teammate by měla být taktéž možnost bezdrátových aktualizací pro budoucí přidávání nových schopností vozu.
Vlajková loď značky Lexus, model LS 500h (foto: Toyota Motor Company)
Lexus svým modelem LS 500h předběhl automobilku Volvo, která nedávno slavnostně oznámila, že od roku 2022 její nová vozidla postavená na platformě SPA 2 budou standardně vybavena LiDARem. Prodej Lexusu by měl být zahájen na konci letošního roku, byť prozatím nebyla výrobcem oznámena cena. Na základě znalosti cen předešlých modelů a skutečnosti, že se jedná o vlajkový model značky Lexus, se odhady pořizovací ceny pohybují kolem 90 tisíc dolarů, tedy přibližně 2,1 milionu korun. Půjde-li o reálnou cenu, pak bude srovnatelná s elektromobilem Model S firmy Tesla, jenž taktéž spadá do řady luxusních vozů, a který rovněž disponuje pokročilými asistenčními systémy řidiče druhé úrovně automatizace. Tesla ale LiDAR nepoužívá, neboť majitel této automobilky Elon Musk se o nich vyjádřil jako o nesmyslných pro vozy prodávané koncovým zákazníkům. Jak ale může nový LS 500h prokázat, nemusí to být pravda a LiDAR se bude ve vozidlech objevovat stále častěji, i když zatím jen u prémiových modelů, neboť pořizovací ceny těchto senzorů jsou nadále poměrně vysoké. Přesto má LiDAR nezanedbatelný přínos ke zvýšení celkové bezpečnosti vozidel. V širším kontextu oznámení automobilky Toyota potažmo Lexus o použití této technologie zase tolik překvapivé není, neboť Japonsko obecně patří k technologicky velice progresivním zemím. V případě autonomní mobility je tato asijská země průkopníkem v povolení provozu vozidel třetí úrovně automatizace, takže je možné, že nový LS 500h bude do budoucna díky bezdrátovým aktualizacím doplněn o schopnosti, jež jej do třetí úrovně automatizace posunou. Senzorické vybavení by pro to mělo vyhovovat.