Ve spojitosti s autonomním řízením a celkově s autonomní mobilitou, jsou nejvíce probírány otázky týkající se bezpečnosti. Z mnohých stran veřejnosti jsou slyšet hlasy, které poukazují na nedostatky autonomních vozidel, týkající se jejich problémů v reálných dopravních situacích. Bezpečnost by v jakémkoliv typu provozu měla být řešena na prvním místě, stejně tak i v automatizovaném řízení jakékoliv úrovně. Hodnocení bezpečnosti provozu, existuje v rámci autonomních vozidel hned několik. Nejčastěji používaný ukazatelem v tomto ohledu, je počet ujetých kilometrů bez lidského zásahu. Společnost Waymo nyní ve spolupráci se zajišťovnou Swiss Re, představila výsledky výzkumu, které všeobecně na základě pojistných událostí dokazují, že autonomní řízení Waymo, je bezpečnější než samotné lidské řízení. Společnými silami tak chtěli představit spolehlivou metodiku pro hodnocení rizik v rámci autonomních vozidel.
Jako srovnávací data pro vozidla Waymo posloužily údaje z pojistných událostí, které měla všechna jejich vozidla na svědomí za téměř 6,1 milionů ujetých kilometrů. Za toto období, kde většina kilometrů byla naježděna v San Franciscu nebo v Phoenixu, došlo v těchto oblastech od vozidel Waymo k nulovým škodám na životech a k výraznému snížení četnosti škod na majetku. Ze srovnání pojistných událostí mezi pojistnými událostmi vozidel Waymo a pojistnými událostmi týkající se vozidel s lidským řidičem, ve vymezeném období od 1. března 2022 do 31. srpna 2023, bylo zjištěno, že se výrazně snížila frekvence škod na majetku. Konkrétně šlo o snížení o 76 % ve srovnání s pojistnými událostmi týkající se lidských řidičů. Šlo tak o pokles z 3,26 na 0,78 pojistných událostí naa 1,6 milionu kilometrů. V případech, kdy k dopravním nehodám za účasti vozidel Waymo skutečně došlo, se vždy jednalo o méně závažné incidenty. To samozřejmě vedlo ke snížení počtu vážně zraněných osob, ve srovnání s nehodami, které se týkaly lidských řidičů. Z dostupných dat týkající se jednotlivých nehod vyplívá, že vozidla Waymo oproti vozidlům s lidskými řidiči, vykazují rychlejší reakční časy v kritických situacích, mezi které lze zařadit například náhlé zastavení předně jedoucího vozidla či nečekanou překážku na silnici. Tento fakt dále minimalizuje rizika nehody. Pokud se k těmto údajům přidá extrémní rozdíl v rámci srovnání pojistných škod týkající se škod na zdraví, vychází poměrně jasný výsledek, který ukazuje, že autonomní vozidla Waymo jsou v provozu mnohem bezpečnější. Hodnotící mechanismy pojistných událostí byly stanoveny dle osvědčených pojišťovacích postupů, dle kterých je dále možné určit příčiny nehody a předvídat její další důsledky. Toto srovnání bezpečnosti na základě škodních událostí mezi autonomním řízením a řízením lidským řidičem, bylo použito zcela poprvé. Srovnání bylo možné zejména díky výzkumnému partnerství mezi zajišťovnou Swiss Re a Waymo. Detaily celé studie jsou dostupné na tomto odkazu.
Vzhledem k tomu, že tato výzkumná činnost byla financována samotnou společností Waymo, je důležité brát v rámci hodnocení výsledků tento fakt v potaz. Samotné postupy testovacího procesu by však měly být zcela relevantní.