web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Nový Zeekr 9X s G-pilotem

Po fúzi společnosti Zeekr Group a Lynk & Co, která se zaměřuje na plug-in hybridy, přichází na scénu vlajkové luxusní SUV. Čínská značka luxusních elektromobilů (EV) Zeekr oznámila, že nový model prvního EV SUV Zeekr 9X s autonomními schopnostmi úrovně L3, bude oficiálně představen na nadcházejícím dubnovém autosalonu v Šanghaji.

Zeekr 9X bude vybaven novým systémem G-Pilot H9 společnosti Geely s inteligentními jízdními schopnostmi za využití umělé inteligence a vysoce vyspělé technologie včetně SoC (System-On-Chips) k tomu, aby bylo dosaženo co největší bezpečnosti během provozu vozidla, úhybných manévrů, parkování, spolehlivé a plynulé jízdy v ulicích města apod. Systém Zeekr G-Pilot nabízí mnoho novinek pro inteligentní řízení, jako je General Automated Evasion System (G-AES) či Full-Capacity Vehicle-to-Parking (V2P). Systém G-AES povyšuje autonomní bezpečnost na novou úroveň. S G-AES je vozidlo schopno nepřetržitě vyhýbat se neočekávaným překážkám i při vysokých rychlostech 80 - 130 km/h. Což jednoznačně konkuruje z pohledu rychlosti dosavadním výsledkům ostatních autonomních vozidel konkurenčních společností na světovém trhu. To je umožněno díky velkému modelovému tréninku AI, který systému umožňuje rozpoznávat nepravidelné překážky a pokračovat v učení i během dalších jízd v budoucnu. Inteligentní řízení Zeekr G-Pilot V2P umožňuje uživatelům jezdit kamkoli a parkovat kdekoli spolu s aktualizovanou funkcí Zeekr Map Free Urban NZP. Dokonce i hledání parkovacích míst už nebude únavné díky AI funkci Smart Parking Roaming, která umožňuje vozidlům Zeekr hledat dostupná místa v okolí a autonomně parkovat. Zeekr 9X je postaven na architektuře budoucích generací ZEEA 3.0 a bude obsahovat výkonný inteligentní řídicí doménový kontrolér s duálními čipy NVIDIA DRIVE AGX Thor, který může mít výpočetní výkon až 1 400 TOPS. Zeekr bude v budoucnu využívat rovněž OTA (Over-The-Air) aktualizace pro V2P a G-AES. Další modely Zeekr Group budou rovněž vybaveny G-Pilotem a pokročilými systémy. S vývojem G-Pilota rozhodně společnost nekončí a veškeré naučené dovednosti za provozu dále využije.

Čínská automobilka BYD, která je hlavním rivalem pro domácí značky elektromobilů, také nedávno oznámila, že představí pokročilou technologii autonomního řízení pro téměř všechny své vozy. Rovněž společnost Tesla začala minulý měsíc nabízet pokročilé autonomní funkce pro své vozy (obdobné jako ve Spojených státech). Můžeme se tedy těšit na konkurenční srovnání těchto tří autonomních technologií. Tesla sice bude mít náskok v době provozování, jelikož Zeeker 9X bude komerčně dostupný až v druhé polovině tohoto roku a u BYD je termín prozatím neznámý. Nemalým rozdílem bude také cena, a to nejen cena za provoz vozidla, kde by Tesla vozy a vozy společnosti BYD mohly obstát lépe ve srovnání s mohutným Zeekr SUV, který bude nejspíš „žrát i trávu kolem cesty“. Rovněž pořizovací cena Zeeker 9X se má pohybovat v přepočtu okolo 3 milionů korun, je tedy otázkou, zda bude konkurenceschopný nebo ne. Co se týče srovnání technologického a spolehlivostního faktoru těchto třech značek na autonomním trhu, na to si budeme muset ještě chvíli počkat.


 
Úvodní foto (zdroj: Zeekr)