web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Odhalení dalších bezpečnostních problémů Tesly

Tesla je dozajista široce nejznámější společností, která je známá svými komerčními aktivitami v oblasti elektrických a autonomních vozidel. S touto publicitou jdou ruku v ruce i společnosti nechtěná pozornost poukazující na její četné problémy a nehody související s provozem jejich autopilota.
Již jsme psali o „The Dawn Project“, který poukazuje na nevyspělost celého systému pro automatizovanou jízdu a videa z testování veřejně publikuje. Tento aktivistický projekt přichází s novými výsledky testů, ze kterých nezůstane jedno oko suché. Organizaci Dawn Project založil bohatý a technicky zdatný aktivista Dan O'Dowd, který ji i sám financuje. Jeho cílem  je aby bezpečnostní systémy, na který záleží lidské životy byly bezpečné a nedaly se hacknout. Ačkoli je O'Dowdův deklarovaný cíl nezávislý na značce, jeho hlavním cílem je od založení Dawn Project v roce 2021 společnost Tesla a její kontroverzní systémy Autopilot a Full Self-Driving. Dosud podle svých slov utratil 10 milionů dolarů za kampaň, jejímž cílem je přesvědčit společnost Tesla, aby odstranila podle jeho názoru své bezpečnostní problémy, a v opačném případě prosazovat vládní regulace.

Sedmašedesátiletý O'Dowd je odborníkem na zabezpečené systémy. Vystudovaný inženýr z Caltechu navrhoval vojenské operační systémy pro mezikontinentální rakety, proudové stíhačky, bombardéry a osobní letadla, stejně jako mikroprocesory pro kosmické lodě NASA. Peníze vydělal díky společnosti Green Hills Software, kterou založil v roce 1982 a která vyvíjí bezporuchové operační systémy a programovací nástroje pro komerční zákazníky.
Autopilot je podobný asistenční systém prodávaný i jinými výrobci automobilů, které nabízejí adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu a systém pro změnu jízdního pruhu. Plně samořídicí systém, který je mnohem dražší, je prodáván za více než 300 000 Kč, který zvládne městský provoz včetně semaforů a odbočování na křižovatkách. Protože systém Full Self-Driving vyžaduje lidskou pozornost, a neřídí tedy plně sám, kalifornský úřad pro motorová vozidla uvádí, že vyšetřuje, zda společnost Tesla tento produkt neprodává podvodně.

Kritici na sociálních sítích obvinili O'Dowda, že využil své odborné znalosti k manipulaci se softwarem a hardwarem vozu a zfalšoval závady. Kromě NHTSA, Tesly a DMV pozval do projektu Dawn i fanoušky Tesly, aby posoudili jeho metodiku.
V červnu se O'Dowd spojil s významným fanouškem Tesly Rossem Gerberem, investičním manažerem ze Santa Moniky, aby se společně projeli v Gerberově Tesle vybavené autopilotem. V jednu chvíli autopilot ignoroval značku stop a Gerber musel dupnout na brzdu, aby se vyhnul srážce.

Další test s plyšovým medvídkem provedl John Bernal, bývalý zaměstnanec společnosti Tesla. Bernal zveřejnil výsledek testu na sociální síti youtube, načež měl být ze společnosti propuštěn. Bernal jel se svým vozem po soukromé silnici, kde nebyl žádný jiný provoz. Vystavil dětský model a pak nechal střídavě "řídit" dvě obří plyšová zvířata - medvídka a růžového jednorožce. Na sedadlo řidiče umístil třicetikilovou varnou konvici, čímž auto oklamal, aby si myslelo, že tam sedí člověk, a na volant připevnil závaží, které lze zakoupit na internetu a které má imitovat lidskou ruku na volantu, což je podle návodu k obsluze nutné. S řidičem projektu Dawn na sedadle spolujezdce Bernal uvedl auto do pohybu. Stejně jako v předchozích videích Tesla dětskou figurínu smetla. V jednom případě po nárazu na několik sekund zpomalila a pak zase vyrazila vpřed. Na dalším videu řidič projektu Dawn obelstí monitorovací systém Tesly tím, že si nasadí sluneční brýle; chvíli pracuje na notebooku a pak se sesune a předstírá, že usnul, zatímco auto jede dál.

Musk ani společnost Tesla na žádost o komentář k videu nereagovali. Stejně jako vozy jiných výrobců se systémy automatického řízení - například Ford a jeho BlueCruise, GM a jeho Super Cruise a BMW a jeho Driving Assistant Plus - jsou i pozdější modely Tesly vybaveny tzv. systémem sledování řidiče. Tyto systémy mají nad čelním sklem zabudované senzory, které dohlížejí na řidiče a ujišťují se, že věnují pozornost silnici. Pokud tomu tak není, řidič uslyší řadu varování, a nakonec, pokud systém dojde k závěru, že řidič nevěnuje pozornost, vůz zastaví. Monitorovací systém společnosti Tesla je ve srovnání s jinými systémy na trhu jednoduchý. Tesla používá pouze kameru, zatímco většina ostatních systémů přidává infračervené senzory, které umožňují sofistikovanější analýzu jemného chování, jako je pohled a pohyb hlavy.