Společnými silami za spolupráce společností Kongsberg Maritime a Wilhelmsen Group vznikla první společnost svého druhu. Jedná se o společnost Massterly, která se zaměřuje na budoucnost námořní dopravy, integraci špičkových technologií a inovací, bezpečnost a správu provozu dálkově ovládaných a autonomních plavidel. Dle Evropské komise má být 30 % veškeré silniční přepravy pro vzdálenosti delší než 300 km nahrazeno lodní a železniční dopravou do roku 2030 a do roku 2050 má být toto zastoupení až 50 %. Zařazení autonomních systémů do lodní dopravy otevírá nové možnosti.
Společnost Massterly na podzim letošního roku otevřela nové vzdělávací a operační centrum pro vzdálený přístup "Remote Operation Centre" (ROC) v Norském Hortenu. Centrum slouží jako řídící středisko, odkud jsou monitorovány a kontrolovány autonomní lodě, což podporuje řadu operací od navigace a údržby až po bezpečnostní řízení. Otevření ROC je milníkem v historii lodní dopravy a představuje velký krok vpřed pro autonomní lodní přepravu. Na celém projektu se podílely ne jenom společnosti Kongsberg Maritime a Wilhelmsen Group, ale také Yara, Asko, Reach Subsea, což jsou velcí zástupci námořní dopravy. Tato spolupráce umožnila využití špičkových technologií a odborníků v oboru a posadila tak Norsko do čela autonomní lodní dopravy a inovací.
V posledních letech vznikají postupně rovněž operační centra pro robotické lodě společnosti Ocean Infinity například ve Velké Británii, Švédsku, brzy v Singapuru a nově také vznikne centrum v Hobart v Tazmánii. Působnost Ocean Infinity je prakticky po celém světě. Tato centra jsou prioritně zaměřena na aplikaci autonomních robotických plavidel pro oblast vědy, výzkumu, především pak pro hydrografii. I zde dochází k postupnému rozšiřování technologií a krom hledání dalších vhodných prostor pro nová centra, plánuje Ocean Infinity v brzké době provozovat první 36 m dlouhou loď „Armada“ Australského operačního centra. Tyto lodě jsou ideální pro rozsáhlé hydrografické práce, což umožňuje provádět operace s menším počtem lidí na moři a zároveň při dodržení nízkých emisí oproti konvenčním lodím.
Vytvořením tohoto centra zároveň vznikne 50 nových pracovních míst v námořním a technologickém sektoru Tazmánie. Společnost disponuje i velkou autonomní flotilou ne jen podvodních vozidel a získala špičkovou pověst v oblasti výzkumu oceánů, mořské robotiky apod. I v této oblasti hraje autonomní vývoj zásadní roli v otázce pokroku a kvality informací.
Mohlo by vás také zajímat:
Autonomní roboti pod mořem
V Praze je plánován provoz autonomních aerotaxi
Japonsko bude zavádět vlaky budoucnosti