I když testování autonomních vozidel probíhá hned na několika kontinentech, jejich vývoj se koncentruje jen do relativně malého počtu míst. V případě Spojených států amerických, které jsou jakožto celek považovány za hlavní a dominantní dějiště autonomní mobility, to znamená, že reálně vývoj technologií autonomního řízení probíhá jen v pár tamních státech potažmo městech. Na prvním místě je to samozřejmě Kalifornie a oblast Silicon Valley, kde se soustředí prakticky všechny nejvýznamnější technologické společnosti. Na dalších příčkách pak nalezneme města jako je Boston v Massachusetts anebo třeba Pittsburgh v Pensylvánii. A právě Pittsburghu a jeho vztahu k autonomní mobilitě se věnuje letos v září publikovaná studie zpracovaná společností TEConomy Partners. Analýza je to skutečně fascinující a nabízí mnoho inspirativních a užitečných podnětů.
Konvoj automatizovaných nákladních vozidel firmy Locomation na mostě Rachel Carsonové v Pittsburghu (foto: Locomation)
Faktory ovlivňující pozici Pittsburghu v doméně autonomní mobility jsou v zásadě tři. Prvním z nich je přítomnost předních vědeckých a vzdělávacích institucí, v tomto případě univerzity Carnegie Mellon. Ta patří ve vývoji systémů autonomního řízení k průkopníkům, v soutěžích DARPA Grand Challenge patřila její autonomní vozidla k nejlepším. Druhým faktorem je progresivita smýšlení tamní samosprávy, která dostatečně brzy rozpoznala důležitost této sféry a vyšla jí vstříc adekvátní legislativou. Od roku 2019 jsou tato pravidla nazývána Pittsburghskými principy pro autonomní vozidla. A konečně třetím faktorem je existence silné investiční základny, která je ochotná tento segment dlouhodobě podporovat. To celé se pak projevuje v tom, že v Pittsburghu nalezneme pracoviště řady předních vývojářů autonomních vozidel, jmenovitě například firmy Argo AI, Aurora Innovation, Motional, Waymo nebo Locomation, v dřívějšku zde svá autonomní vozidla vyvíjela a testovala společnost Uber. Komě toho se ve městě vyskytují i desítky dalších společností, které se zabývají autonomními prostředky i v dalších segmentech využití.
Jakkoli obohacující přítomnost těchto čelných technologických firem je, pojí se s tím ale i určitá negativa. S přílivem nových pracovníků pochopitelně roste poptávka po ubytovacích kapacitách a dalších službách, což v souvislosti s ekonomickou výkonností technologických firem přispívá ke zvyšování cen v dané oblasti. To pak obvykle postihuje ty, kdo se nepohybují v podobně privilegovaném a nadprůměrně ohodnoceném sektoru. Dlouhodobě se s touto situací potýká zmíněné Silicon Valley, ale s přibýváním nových technologických center se tyto problémy dotýkají stále většího počtu měst. Ve Spojených státech se to v poslední době týká zejména města Austin v Texasu, kde se lze v autonomní mobilitě setkat například s firmami Argo AI nebo Refraction AI, a kde denně přibývá 180 nových obyvatel, což vytváří na město nemalý tlak. Podobnou situaci lze asi očekávat i v Pittsburghu a ve výsledku všude tam, kde vznikají a rozvíjejí se špičková technologická centra.