Výzkumníci ze Státní univerzity v Severní Karolíně představili revoluční koncept v oblasti optimalizace dopravní signalizace, který by mohl dramaticky zlepšit efektivitu dopravy pro autonomní vozidla i tradiční lidské řidiče. Tento nový přístup spočívá v přidání čtvrtého, nazývaného „bílá fáze“, k tradičním třem světelným fázím dopravních světel, které se v tomto ohledu používají již od roku 1931. Doposud se většina výzkumů v oblasti optimalizace dopravy pro autonomní vozidla soustředila na koordinaci pohybu vozidel na silnicích. Nicméně nedostatek pozornosti věnovaný pěší dopravě, zejména na křižovatkách, představoval výzvu pro plné využití potenciálu autonomního řízení. V reakci na tuto výzvu navrhli výzkumníci ze Státní univerzity v Severní Karolíně koncept „bílé fáze“, který by optimalizoval pohyb jak vozidel, tak chodců na křižovatkách.
Princip bílé fáze světetelného zobrazení spočívá v tom, že je aktivována vždy, když se křižovatka blíží dostatečnému množství propojených autonomních vozidel. Bílá fáze signalizuje řidičům, ať už autonomním nebo lidským, aby jednoduše následovali vozidlo před nimi, místo aby se snažili předvídat změnu světelné fáze. Tato inovativní fáze by také mohla komunikovat se systémy dopravní signalizace, aby bylo možné určit, kdy je nejvhodnější povolit chodcům přechod ulice. Výzkum provedený na Státní univerzitě v Severní Karolíně naznačuje, že implementace čtvrté, bílé fáze by mohla výrazně snížit přetížení křižovatek minimálně o 40 %ve srovnání se současnými metodami optimalizace dopravního systému. Tento pokrok by mohl vést k celkovému zlepšení cestovních časů, snížení spotřeby paliva a zvýšení bezpečnosti na silnicích.
Vizualizace možného pohybu mezi autonomními vozidly a koncepčními modely dopravy. (zdroj: Autor)
Nicméně, aby se tento koncept stal realitou, je nezbytné překonat několik technických a regulačních výzev. Jedním z hlavních omezení je potřeba téměř univerzálního přijetí autonomních vozidel na silnicích. Tento faktor je klíčový pro úspěšné provozování bílé fáze dopravní signalizace. Navíc je třeba provést další výzkum, aby se určilo nejvhodnější provedení a barva/indikace pro bílou fázi, která by minimalizovala zmatek a maximalizovala účinnost. I přes tyto výzvy tým výzkumníků věří, že koncept bílé fáze má potenciál zásadním způsobem zlepšit efektivitu dopravy a bezpečnost na silnicích pro budoucí éru autonomního řízení. Tento výzkum představuje významný krok směrem k lepšímu porozumění interakce mezi autonomními vozidly, lidskými řidiči a pěšími na komplexních silničních prostředích.