Dravost čínských vývojářů autonomních vozidel výtečně ilustruje společnost Pony.ai, jež nově testuje autonomní vozidla bez přítomnosti bezpečnostního řidiče za volantem hned ve dvou zemích, a to Číně a Spojených státech amerických. V Číně se jedná o testování ve městě Kanton, zatímco ve Spojených státech jde o kalifornská města Fremont a Milpitas v Silicon Valley. Jízdy až šesti vozidel smí probíhat v pracovní dny od 10 do 15 hodin na silnicích s nejvyšší povolenou rychlostí 72 km/h, a to pouze za slunečného nebo lehce deštivého počasí. Pony.ai tyto jízdy využívá pro své zaměstnance jako formu robotaxi. Později by mělo být testování rozšířeno i do města Irvine, kde Pony.ai již v listopadu 2019 spustilo autonomní taxislužbu s operátorem na palubě, a po vypuknutí pandemie začala vozidla používat pro rozvoz zboží a potravin. Robotaxi bez obsluhy chce Pony.ai zpřístupnit veřejnosti v roce 2022.
Autonomní vozidlo Hyundai Kona společnosti Pony.ai v Kalifornii (foto: Pony.ai)
Testování autonomních vozidel bez přítomnosti bezpečnostního řidiče za volantem na veřejných komunikacích je trendem, který se masivně rozmáhá od loňského roku a v letošním roce roste prakticky exponenciálně. V Kalifornii, jež je průkopníkem ve vývoji systémů autonomního řízení, disponuje v současnosti povolením k těmto typům jízd osm společností. Jmenovitě se jedná o firmy Waymo, Nuro, AutoX, Zoox, Cruise, Baidu, WeRide a Pony.ai. Kromě toho se lze s autonomními vozidly bez obsluhy setkat ještě v Arizoně, Texasu, Nevadě či Michiganu. V Číně kromě firmy Pony.ai provozuje autonomní vozidla bez obsluhy AutoX, WeRide a Baidu. V Evropě se lze setkat s autonomním minibusem bez obsluhy na palubě v Norsku.