web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Přijmeme na naše silnice autonomní nákladní vozidla?

Nová studie mobility společnosti Continental, která byla provedena v 5 zemích, ukazuje vysokou míru akceptace autonomních nákladních vozidel, zejména v USA a Číně. V Německu téměř polovina respondentů očekává, že autonomní nákladní vozidla sníží dopravní zácpy a nahradí nedostatek řidičů.

Autonomní nákladní vozidla mají potenciál vyřešit mnoho problémů dopravního průmyslu, jako je nedostatek řidičů, rostoucí provozní náklady a zvýšená poptávka po silniční nákladní dopravě. Mohou také pomoci zlepšit bezpečnost silničního provozu a snížit emise CO2.

Autonomní nákladní vozidlo (zdroj: TuSimple)

V rámci studie Mobility 2024 nechala společnost Continental provést průzkum v Německu, Číně, Francii, Japonsku a USA. Studie proběhla v srpnu 2024 a v té době bylo dotazováno přibližně 5 000 osob starších 18 let. Průzkum mimo jiné zjišťoval individuální potřeby lidí v oblasti mobility a jejich důvěru v nové technologie.

V Číně se celých 92 % dotázaných domnívá, že autonomní nákladní automobily jsou v blízké budoucnosti pravděpodobné, zatímco v USA je to 62 %. Zajímavý je také evropský příklad. V Německu téměř polovina respondentů - 47 procent - očekává, že se na silnicích brzy objeví nákladní automobily bez řidiče. Kromě toho se téměř 60 procent účastníků průzkumu v Německu domnívá, že autonomní vozidla jsou způsobem, jak bojovat s nedostatkem řidičů v dopravních společnostech. Přibližně 47 % respondentů se domnívá, že autonomní nákladní vozidla zlepší plynulost dopravy na dálnicích a sníží dopravní zácpy.

Cestování, ale i přeprava zboží pomocí technologie bez řidiče stále vyvolává řadu bezpečnostních obav. Na tento prvek byli respondenti průzkumu rovněž dotazováni. Například v Německu, Francii a USA má obavy o bezpečnost 60 až 65 % respondentů. V Japonsku má tyto obavy 70 % účastníků průzkumu. Naproti tomu v Číně nemá téměř polovina dotázaných žádné obavy. Zajímavé je, že právě v Číně je celých 62 %respondentů přesvědčeno, že autonomní nákladní vozidla jsou bezpečnější než nákladní vozidla s řidičem.

Průzkum také ukazuje, že rostoucí obliba asistenčních systémů pro řidiče má pozitivní vliv na vnímání autonomního řízení. Ti, kteří mají zkušenosti s moderními technologiemi, jsou budoucnosti bez řidiče otevřenější.

Výsledky Studie mobility 2024 potvrzují potřebu dalšího vývoje a zavádění autonomních řešení. Proto by nemělo být překvapením, že společnost Continental a její partner Aurora plánují do konce roku 2027 uvést v USA do výroby první škálovatelný autonomní systém pro nákladní vozidla na světě.

Úplné výsledky studie společnosti Continental budou zveřejněny v říjnu 2024, ale již nyní je třeba zdůraznit, že autonomní nákladní vozidla mají potenciál způsobit revoluci v dopravním průmyslu, vyřešit mnoho naléhavých problémů a přinést prospěch jak společnostem, tak podnikům.