web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Přístup k bezpečnosti v nových vozech Volvo

Dnes je jedním z určujících faktorů vývoje automobilů zajištění stále vyšších bezpečnostních standardů. Zvýšená dostupnost systémů asistence řidiče a snaha o zavedení autonomních vozidel znamená, že přistup k bezpečnějšímu silničnímu provozu není jen planý slib, ale potvrzuje skutečný zájem o jeho naplnění. V této oblasti se můžeme setkat s různými řešeními, které podporují zvýšení bezpečnosti. Za zmínku rozhodně stojí i nový elektro model společnosti Volvo Cars ES90, který je jako první z řad vozů Volvo doplněn o technologii 800V pro delší dojezd a rychlejší nabíjení. Ovšem největší prioritou tohoto modelu je bezpečnost.

Volvo Cars provádí výzkum a implementaci přísných bezpečnostních standardů již 55 let. Cílem je chránit nejen všechny ve vozidle, ale také ostatní účastníky silničního provozu. Díky tomu, že sbírají velké množství dat ze senzorů ve svých vozech a jejich následné syntéze, jsou schopni rekonstruovat a znovu testovat každý vzniklý incident (např. ten, který vyžadoval nouzové brzdění nebo ostrý manévr volantem). Tyto kroky umožňují lépe pochopit vzniklou situaci a v budoucnu ji předejít a vyvarovat se tak případným následkům v podobě nehody. Více o využití AI a virtuálních světů společnosti Volvo si můžete přečíst v dřívějším článku “AI a virtuální světy aneb jak Volvo vytváří bezpečnější vozidla”.

Jak budou zmíněná data sbírána v nejnovějším modelu Volvo? A jak se to projeví na zlepší bezpečnosti silničního provozu? Volvo ES90 je vybaveno řadou senzorů, včetně pěti radarů, sedmi kamer, dvanácti ultrazvukových senzorů a LiDARem (Luminar Technologies).

Luminar LiDAR je vysoce výkonná technologie, která je standardně zahrnuta již ve vozidle Volvo EX90 a nyní také ve Volvo ES90. Společnost Luminar na svých webových stránkách uvádí: "Pokud by všechna auta na silnicích dnes byla vybavena Luminar LiDAR, mohlo by dle našich studií dojít k záchraně až 1 milionu životů ročně. S Luminar LiDAR se můžeme vyhnout až 70 % kolizí a snížit počet úmrtí o 90 %." Což je hezký reklamní tah, ale pravdou je, že na rozdíl od kamer, LiDARy nejsou tolik závislé na míře osvětlení, čímž se zvyšuje bezpečnost jízdy v noci, kdy je vyšší pravděpodobnost nárustu počtu událostí. Jak uvádí společnost Luminar „Tyto LiDARy mohou detekovat chodce až na vzdálenost 250 metrů a také pneumatiky vozidel, které jsou tmavé na tmavé vozovce, až na 120 metrů před vozidlem, a to vše při jízdě po dálnici.“ Stejně tak ostatní zabudované senzory mohou značně přispět k lepšímu monitorování okolí a ke zvýšení bezpečnosti, což napomáhá vyhýbání se nebezpečným situacím na vozovkách. Za zmínku stojí rovněž speciální systém „porozumění řidiči“, který dokáže rozpoznat situace, ve kterých se řidič nesoustředí na vozovku a adekvátně zareagovat. Další významnou funkcí je technologie Safe Space, která je aktivní jak při jízdě, tak při parkování. Zahrnuje například varování při otevírání dveří, kdy napomáhá ochraně cyklisty či chodce, který projíždí či prochází okolo vozidla. Rovněž kontrola počtu pasažérů ve vozidle je jedna bezpečnostních vychytávek. Z nepozornosti, či roztěkanosti už nezamknete ve vozidle dítě či psa. Tento systém umožňuje totiž detekovat jemné pohyby v sedadlové části a upozornit tak, na zapomenutého pasažéra.


Úvodní foto: Volvo ES90 (zdroj: Wolvo Car Group)