Ve spojení s plným nasazením autonomního řízení se dlouhodobě uvažuje, který typ řízení bude v globálním měřítku nasazen nejdříve. Do popředí jsou povětšinou stavěna metra, městská hromadná doprava včetně tramvajové dopravy, zemědělské stroje či kamionová doprava. V těchto typech dopravy by zavedení autonomního řízení dokázalo řešit zejména problémy, kterými jsou například nedostatek řidičů či nízká efektivita. Všeobecně ale globálnímu přijetí brání zejména legislativní procesy. Výrazný postup v tomto ohledu byl zaznamenán v Německu, kde je plné nasazení autonomního řízení na nákladních vozidel 4. úrovni, řešeno v rámci projektu ATLAS-L4. Projekt ATLAS-L4, který je zkratkou pro Automatizovanou přepravu mezi logistickými centry na rychlostních silnicích v rámci 4. úrovně autonomie, je situován převážně na dálniční komunikace a jeho hlavní podstatou je dokázat, že použití autonomních vozidel této úrovně má dlouhodobý význam. Od ledna roku 2022 na tom projektu spolupracují MAN Truck, KnorrBremse, Leoni, Bosch, Fernride, BTC Embedded Systém, Fraunhofer, AISEC, Mnichovskách technická univerzita, Technická univerzita Braunschweig, TÜV SÜD, Autobahn GmbH a Würzburg institut pro vědu a dopravu. Tento projekt vychází z německého zákon na o autonomním řízení přijatého v roce 2021, který umožňuje autonomní řízení na definovaných trasách pod technickým dozorem. Po téměř 22 měsících od zahájení projektu, který je primárně financován Německým spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, bylo dosaženo významných milníků. Tyto výsledky byly prezentovány na projektové akci 24.10. 2023 v Mnichově.
Nyní tedy již MAN Truck a Bus společně vytvořili prototyp vozidla. Tento prototyp obsahuje střešní senzory, senzory po stranách kabiny řidiče a další interní snímače. V prvotní fázi vozidlo sloužilo pro jízdy na uzavřeném okruhu pro sběr jízdních dat. Tyto jízdy byly realizovány na testovacím polygonu MAN v Mnichově. Funkčnost a celé rozhraní bylo podrobeno zkouškám, které měly otestovat vzájemnou komunikaci komponentů a zkoušku senzorů, jenž měly provést realistickou detekci prostředí. Dále byly testovány veškeré elektronické systémy vozidla, systémy řízení a redundantní brzdový systém. V průběhu září 2023 bylo také zprovozněno Řídící centrum technického dozoru a nainstalováno připojení k vozidlu. Řídící rozhraní je nyní schopné vozidlo zobrazovat v jeho aktuálním jízdním prostředí se všemi potřebnými informacemi jakou jsou rychlost či samotná automatizace. Dále byla také v rámci společností MAN a Frauhoferuvu institutu pro aplikované a integrované zabezpečení úspěšně provedena analýza rizik. V rámci tohoto kroku byla pro systém autonomního řízení definována opatření pro kybernetickou bezpečnost, jakou je autentická a šifrovaná komunikace nebo funkční bezpečnostní opatřením, kterými jsou redundance a degradační koncepty. Těmito kroky byla vytvořena odpovídající koncepce ochrany.
Dalším plánovaným milníkem je uvedení na veřejné komunikace. Veřejné testování na dálniční síti by mělo být provedeno do konce roku 2024. V rámci těchto jízd musí být ve voze stále přítomný bezpečnostní řidič. Všechny doposud dosažené milníky přispívají k dosažení dlouhodobého cíle projektu, kterým je prokázání, že automatizovaná vozidla 4. úrovně mají na dálnici smysl a jejich provoz je možný. Projekt ATLAS-L4 bude realizován až do prosince 2024 a na jeho konci byl měl být připraven průmyslový koncept pro provoz automatizovaných kamionů 4. úrovně na dálnici.