web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Projekt CERTUS má za cíl snížit náklady na testování automatizovaného řízení o 40 %

Při zavádění nových automatizovaných technologií, je před uvedením do běžného provozu nutné tyto technologie řádně otestovat. V dnešní době rychlého vývoje všech druhů technologií, kde je nutné, aby vše probíhalo efektivně, udržitelně a pokud možno s co možná nejnižšími náklady, je podstatné, aby se těmito způsoby řídilo i samotné testování nových automatizovaných systémů. Ty jsou mnohdy velmi finančně nákladné a zdlouhavé. S řešením se nyní snaží přijít společnost Horiba Mira. Horiba Mira je konzultační společnost určená pro automobilový průmysl a vývoj, sídlící ve Velké Británii. Jejich primární činnosti je poskytování produktového inženýrství, výzkumu, testování a informační či certifikační služby pro automobilový sektor. Horiba Mira by měla být hlavním řešitelem projektu CERTUS, kde by společně s partnery měli představit mechanismy pro snížení finančních nákladů na testování automatizovaného řízení.

Ve zprávě společnosti McKinsey and Company z roku 2021 je uvedená analýza, která dokazuje, že až třetina nákladů při vývoji nového vozu s automatizovaným řízením 4. úrovně je vynaložena na testování samotného automatizovaného řízení. U méně komplikovaného řešení se jedná přibližně o 400 milionů dolarů. U komplikovanějšího a preciznějšího způsobu automatizovaného řízení 4. úrovně se může jednat až o 1,6 miliardy dolarů, které jsou vynaloženy pouze na samotné ověření technologie. V praxi se tak může jednat až o 50 % z celkových nákladů. Všichni partneři projektu CERTUS budou během práce částečně financování Centrem pro propojená autonomní vozidla (CCAV) Velké Británie. Primárním cílem je tedy zpomalit růst finančních nákladů na testování a s tím snížit i složitost těchto testů. K dosažení tohoto cíle byla zvolena neobvyklá strategie. Ta spočívá ve vyhledávání jízdních prostorů za pomocí umělé inteligence, kde jsou nejčastěji očekávané scénáře, u kterých může autonomní systém selhat. Půjde tedy o testování reálných kritických míst pro automatizované řízení, kde bude vytvářena snaha o zoptimalizování jízdního řešení. Díky řešení těchto kritických bodů ve snaze o jejich optimalizaci při autonomním řízení, se očekává zvýšení všeobecné důvěry v automatizované řízení, lepšího postoje samotných uživatelů, provozovatelů vozových parků, vládních agentur či pojišťoven.

Společným cílem je tedy snížení nákladů na testování o 40 %, což je v průměru o 200 milionů liber. K dosažení tohoto cíle má jistě také přispět vhodně zapojení jednotlivých partnerů. Švédská automobilka Polestar, která se primárně zaměřuje na elektromobily s vývojem vlastních technologií pro automatizované řízení, má poskytnou vozy pro testování. IPG Automotive poskytne virtuální platformu CarMaker pro simulační řízení, Connected Places Catapult do projektu přinese údaje o britské silniční síti, aby bylo možné celé testování uvést v realitu a Coventry University bude o projektu jednat s vládou a představovat postupy či výsledky na akademické úrovni. Hlavní řešitel projektu Horiba Mira bude nést hlavní odpovědnost za vývoj nástrojů a algoritmů potřebných k navržení nejúčinnějšího způsobu hodnocení systému automatizovaného řízení včetně hledání efektivní kombinace spojení fyzických a virtuálně modelovaných testovacích scénářů.

Projekt byl zahájen ve 3. čtvrtletí 2023 a bude ukončen v březnu 2025. Mimo zmiňované cíle bude také usilovat o zařazení Velké Británie ke klíčovým destinacím pro vývoj a testování propojených autonomních vozidel.