V určitých částech světa se lidé a zejména pak některé firmy či finanční podporovatelé z nejrůznějších důvodů od autonomní mobility odklánějí. To však není případ britské vlády, která vymezila 6,6 milionů liber pro společnost Hydrogen Vehicle Systems (HVS) na vývoj prvního nákladního vozidla poháněného vodíkovým pohonem s autonomním řízením 4. úrovně. V Evropě by tak velké Británie byla druhou zemí, která by na silnicích povolovala autonomii 4. úrovně. Před ní tuto legislativu začalo řešit Německo.
Společnost HVS vede konsorcium, jenž je složeno z dalších 2 členů. První je Fusion Processing Ltd, což je přední světová společnost, jenž se zabývá automatizovanou dopravou a technologiemi pro zlepšení bezpečnosti na silničních komunikacích. Dalším partnerem je britský řetězec supermarketů ASDA, který se dnes již kromě prodeje potravin zabývá také prodejem v textilním průmyslu či poskytováním finančních služeb. Společně se zavázali k vývoji a následné aplikaci této technologie na britské vozovky.
Vizuální podoba nákladního vozidla s vodíkovým pohonem a 4. úrovní autonomního řízení.(foto: HGV)
Testování dané technologie by mělo být spuštěno již v roce 2024 a mělo by být demonstrováno na dvou různých prototypech. První prototyp bude obsahovat běžnou kabinu pro řidiče a bude testován na dálničních komunikacích v módu autonomního řízení, jehož hardware i software nese název CAVStar a dodává jej právě společnost Fusion Processing Ltd. V tomto prototypu bude za volantem stále sedět záchranný řidič v případě jakékoliv potřeby převzetí řízení.
Ve druhém prototypu bude kabina pro řidiče nahrazena aerodynamickým krytem. Celé vozidlo bude testováno na zkušebních tratích a bude mít podporu vzdáleného řízení z řídícího centra.
Základní návrh pro tento projekt podalo Centrum pro spojení autonomních vozidel (CCAV), jehož hlavní myšlenkou bylo ukázat potenciál autonomní mobility v rámci její efektivity, úspory nákladů, ochrany životního prostředí a bezpečnosti. Ve stejném duchu uvažují i zástupci ASDA, kterým jde zejména o zefektivnění dopravy, řešení v rámci nedostatku řidičů a snížení závislosti na fosilních palivech v rámci přepravy zboží. Ministr britského obchodu Grant Shapps, si naopak od této masivní finanční podpory slibuje, že Velká Británie bude v přepravě do nejrůznějších obchodních sítí za pomocí autonomní mobility, průkopníkem nejen na trhu práce, ale i v průmyslu pro autonomní mobilitu. Tato myšlenka vzešla zejména z předpokladu, ve kterém je pracováno s představou, že v roce 2035 bude mít 40 % nově prodaných vozů v UK včetně nákladních vozů, samořídící funkce. V rámci nákladní dopravy by to mohlo znamenat až 40 000 nových pracovních míst pro kvalifikované pracovníky zabývající se CAV. Mimo to zde jde i o větší efektivitu využití dálničních sítí mimo dopravní špičky, zejména tedy v nočních hodinách. Tím by se předcházelo dopravním kolonám a přetížení daných komunikací, což souvisí i s větší šetrností v rámci životního prostředí.
Tyto plány jsou celým konsorciem podávány velmi nesměle, a proto bude zajímavé sledovat, jakým způsobem se jim tyto plány povede přeměnit v realitu.