Ve francouzském regionu Drôme byla v pondělí 10. března 2025 oficiálně zahájena počáteční fáze provozu autonomního Robobusu ze stanice Rovaltain business park do Valence TGV. Tento počin je výsledkem partnerství WeRide, Renault a Macif, jejichž cílem bylo dosáhnout prvního plně komerčního nasazení autonomního autobusu v Evropě. Toto partnerství je rovněž důležitým krokem na cestě k zavádění čistých a nízkoemisních řešení autonomní mobility.
Inaugurační ceremoniál. (zdroj: WeRide)
Společnost WeRide patří mezi lídry, zabývajícími se technologií autonomního řízení. Od zkušeností získaných v Číně, Singapuru a Středním východě se nyní přesouvá do Evropy. Využití autonomního autobusu úrovně L4 pro přepravu cestujících ve Francii je velkým krokem. Jedná se totiž o první komerčně nasazený autonomní bus v Evropě. Tento autobus, nebo minibus, chcete-li, má kapacitu maximálně 8 cestujících. Tyto autobusy provozuje společnost Beti Automated Mobility, která zavedla rovněž tzv. „hypervizory“, tedy osoby, které na dálku monitorují dění během jízdy a dohlížení na provoz autonomního autobusu. Přesto, že nemohou přímo ovládat autobus, mohou v případě potřeby reagovat na případná nebezpečí a například zastavit vozidlo, bude-li to nutné. Tento krok má vést ke zvýšení bezpečnosti a zlepšování v dalším vývoji. Tyto robobusy jezdí v souladu s platnými dopravními předpisy a budou tedy moci jet rychlostí max. 40 km/h. Nedílnou součástí autobusům je rovněž technologie, která napomáhá dynamickému vyhýbání se překážkám.
A kde všude bude tato služba cestujícím k dispozici? Autonomní busy budou pokrývat rovnou tři úseky:
Oblast robobusu v obchodním parku Rovaltain. (zdroj: WeRide)
Postupné zavádění robobusů bude probíhat v několika fázích, z nichž první je fáze testovací, která poběží od 10. března do 19. dubna. Bude fungovat od pondělí do pátku, tedy v pracovním týdnu a bude již skutečně přepravovat cestující z řad veřejnosti. Tato fáze má za cíl prokázat užitečnost nabízené služby, bezpečnost použitých technologií a účinnost celého přepravního procesu. Od července bude následovat druhá fáze – tzv. provozní fáze, která potvrdí potřebný rozsah nabízených služeb autonomních autobusů.
Realizátoři tohoto projektu budou i v budoucnu čerpat z dat a zkušeností provozu robobusu a hodlají je dále využít v dalších regionech, v městské, příměstské i venkovské dopravě tak, aby se cestujícím dostalo lepšího přístupu k jejich aktuálním potřebám v rámci přepravy (zaměstnání, lékaři, školy, volnočasové aktivity atd.). Rovněž se nebojí i myšlenky, že moderní mobilita v tomto duchu urychlí ekologický přerod v dopravě. Nechejme se tedy překvapit samotnými výsledky tohoto projektu.
Mohlo by Vás také zajímat:
Pronájem vozidel bez řidiče - testy v přístavu Antverpy
Autonomní autobus od WeRide na letišti v Curichu
Autonomní autobusy budou revolucí v hamburské dopravě