Renault Group dle vlastních vyjádření má pragmatickou vizi technologie založenou na principu, že inovace má smysl pouze tehdy, pokud je sdílena, ekonomicky dostupná a skutečně užitečná pro co nejvíce lidí. Technologický pokrok nyní umožňuje nabízet stále účinnější funkce asistence. Renault Group již nabízí asistenci řidiče u většiny svých modelů, což poskytuje pohodlí a zvýšení bezpečnosti. Další automatizace některých funkcí s cílem dosáhnout úplné autonomie vozidla je prozatím nepravděpodobná vzhledem k současným předpisům, očekáváním zákazníků a nákladům na složitou technologii.
Pokud jde však o veřejnou dopravu, Renault Group se hodlá stát skutečným hráčem v oblasti udržitelné a autonomní mobility. Za tímto účelem skupina vyvíjí elektrickou, robotizovanou a předpřipravenou platformu miniBusu, která bude hostit různá řešení od specializovaných partnerů. Experimenty probíhají již několik let zejména ve spolupráci se společností WeRide, celosvětovým odborníkem na konstrukci autonomních vozidel, s první demonstrací veřejné dopravy ve skutečných podmínkách během tenisového turnaje Roland-Garros 2024.
Interiér autonomního minibusu od Renault Group (zdroj: Renault Group)
Renault Group se v případě individuálních vozidel soustředí na úrovně L2 nebo L2+, které činí jejich vozidla bezpečnějšími a příjemnými na jízd. Ve vozidlech Renault Group tak můžeme například nalézt systémy jako je adaptivní tempomat, asistent udržování v jízdním pruhu, nebo nově chystanou funkci automatického předjíždění. I v takovém případě však řidič zůstává odpovědný za řízení. Mezi úrovní automatizace L2 a úrovní L3 je značná technologická složitost, protože vozidlo musí být schopno bezpečně fungovat v komplexním prostředí s omezeným dohledem řidiče a z toho důvodu se úrovni L3 Renault Group vyhýbá, alespoň prozatím. V této fázi by náklady na pořízení vozidla s těmito funkcemi vzhledem k výhodám řízení byly neúměrné, což by činilo poptávku nedostatečnou nebo dokonce zanedbatelnou. Skupina zároveň zajišťuje, aby architektura jejich vozidel mohla v budoucnu směřovat k autonomnímu vozu, pokud regulace nebo náklady na technologie umožní tento průlom realizovat.
Pokud jde o veřejnou dopravu, Renault Group vidí relevanci nabídky autonomních vozidel s odhadovanou roční potřebou několika tisíc minibusů v příštích několika letech. Více než 400 velkých měst v Evropě se postupně stane zónami s nízkými emisemi, zatímco stále musí zajistit mobilitu svých obyvatel. Přesvědčen o výhodách autonomní veřejné dopravy, Renault Group provádí již několik let zkoušky, aby definoval nejlepší odpověď na potřeby místních úřadů, jako je projekt „Mach 2“, který byl oznámen v roce 2023 a který od roku 2026 uvede do provozu flotilu automatizovaných elektrických minibusů začleněných do veřejné dopravní sítě Chateauroux Metropole.
Tyto zkoušky povedou k tomu, že Renault Group nabídne robotizovanou elektrickou platformu minibusu založenou na novém Renault Master, schopnou integrovat automatizační řešení od specializovaných partnerů, jako jsou EasyMile, Milla a WeRide. Flexibilnější autonomní miniBusy budou schopny bezpečně fungovat 24/7 a budou představovat alternativu bez emisí nebo efektivní doplněk k existujícím řešením (vlak, tramvaj, autobus) z hlediska nákladů a CO2/km*pasažér. Dodatečné náklady na robotizaci a automatizaci by mohly být vyrovnány absencí palubních operátorů, neboť k provozu flotily vozidel bude zapotřebí jednoduchý systém vzdáleného dohledu.
Renault se tedy rozhodl jít cestou autonomie v hromadné dopravě, ovšem na popis detailních kroků, které hodlá realizovat si nejspíše budeme muset ještě chvíli počkat.