Koronavirová pandemie v jistém směru zafungovala jako katalyzátor rozvoje autonomních vozidel. Velice záhy po jejím vypuknutí začala autonomní vozidla ve větších počtech působit ve službách rozvážky potravin či zdravotnického materiálu, stejně tak se jejich přednosti započaly uplatňovat pro desinfekci veřejných prostor. Právě doména autonomních desinfekčních strojů zažila výrazný růst. Objevila se totiž celá řada firem, jež začaly nabízet nejrůznější druhy desinfekčních strojů, robotů a vozidel. Z hlediska způsobu likvidace virů a bakterií se v obecně rovině uplatňují dva přístupy. První spočívá v rozprašování desinfekce, druhý ve využití ultrafialového záření (UV).
Desinfekční autonomní robot UVD firmy Blue Ocean Robotics (foto: Blue Ocean Robotics)
Možnosti uplatnění a nasazení těchto strojů jsou široké, nejčastěji jsou používány pro desinfekci nemocničního prostředí, experimentuje se s nimi však na téměř jakémkoli myslitelném místě, kde je větší koncentrace lidí. Stranou tudíž v žádném případě nezůstavají ani letiště, kupříkladu na letišti Geralda R. Forda ve městě Grand Rapids v Michiganu proběhlo zkušební nasazení robota LAAD (Large Area Autonomous Disinfecting) firmy Pratt Miller. Na kabiny dopravních letadel se pak soustředí robot UV-C společnosti Israel Aerospace Industries. Pozadu však není ani Česká republika. Pražská firma Beta Robotics představila autonomního desinfekčního robota Bob využívajícího ultrafialové záření, brněnská společnost BringAuto představila koncept Sprayer, který je zástupcem strojů používajících rozprašování desinfekce.