Rok 2022 v autonomní mobilitě můžeme bez jakéhokoli zaváhání označit jako turbulentní. Zatímco loňský a předloňský rok velkou měrou odrážely probíhající koronavirovou pandemii, v tom letošním jsme byli svědky dopadů ekonomické krize. Přesto se ve světě autonomních vozidel událo mnoho pozitivního. Pojďme se proto podívat na přehled toho nejvýznamnějšího dění roku 2022.
1) Významný nárůst počtu robotaxi
Segment autonomních taxislužeb, takzvaného robotaxi, zaznamenal v tomto roce výrazný růst. Z raritní záležitosti se začal stávat relativně rozšířený jev. Postaraly se o to zejména dvě firmy, a to Waymo a Cruise. V případě firmy Waymo došlo k rozšíření aktivit do nové oblasti v arizonském Phoenixu. Kromě toho byla oznámena expanze robotaxi do Los Angeles, k níž by mělo dojít příští rok. Společně s tím se firma Waymo pochlubila i zbrusu novým vozidlem, jež bude v budoucnu pro potřeby robotaxi využíváno, neboť bylo s tímto cílem od začátku navrhováno. Naproti tomu firma Cruise kromě San Francisca začala nově působit ve dvou dalších městech, a to v arizonském Phoenixu a texaském Austinu. Stejně tak i firma Cruise připravuje specializované vozidlo pro své robotaxi, v tomto případě autonomní minibus Origin, který zahájil zkoušky. Firma Motional rozšířila své robotaxi do nové oblasti v Las Vegas, přípravy na zahájení autonomní taxislužby jsou v plném proudu u firmy Aurora Innovation. A v Číně nabírá rozvoj robotaxi na obrátkách, firma Baidu rozšířila svoji autonomní taxislužbu hned do několika nových čínských městech, v některých případech i zcela bez obsluhy, a firma AutoX zvýšila počet autonomních vozidel ve své flotile na více než tisíc. V Jižní Koreji pak zahájila pilotní provoz robotaxi automobilka Hyundai.
2) Vzrůstající význam San Francisca v rozvoji autonomních taxislužeb
Svoji pozici jakožto nejzajmavějšího dějiště v doméně autonomní mobility v letošním roce potvrdilo kalifornské San Francisco, kde probíhá jednoznačně nejintenzivnější testování autonomních vozidel na světě. Kromě autonomních vozidel firem Waymo a Cruise se zde lze setkat také s vozidly firmy Zoox, svoji ambici zřídit v tomto městě robotaxi vyjádřila i čínská firma AutoX. Nejvíce pozornosti však na sebe poutá společnost Cruise, jejíž autonomní vozidla se dlouhodobě potýkají s celou řadou problémů, což lze chápat jako pomyslné dětské nemoci autonomní taxislužby, jež je teprve na svém začátku. Kaskáda incidentů firmy Cruise byla spuštěna kuriózní interakcí s policejní hlídkou, která zastavila autonomní vozidlo bez obsluhy. Závažnější byl incident, kdy autonomní vozidlo omezilo v jízdě zasahující hasičský vůz. Do třetice to pak byla celá série opakovaných událostí, během nichž autonomní vozidla firmy Cruise zůstala paralyzovaně stát, čímž omezovala běžný provoz. Nejzávažnější nicméně byl střet, kdy do autonomního vozidla narazilo manuálně řízené vozidlo, což začaly následně vyšetřovat i patřičné úřady. Přesto všechno firma Cruise pokračuje v rozšiřování své působnosti do dalších částí San Francisca.
3) Akvizice, slučování a bankroty
Akvizice a slučování firem v segmentu autonomní mobility, jež jsme měli možnost sledovat už v minulých letech, pokračovaly i letos. Kanadská firma Magna nejprve zakoupila společnost Optimus Ride a o něco později oznámila, že rozšíří své výrobní závody na Slovensku. Poměrně hodně se rozšoupla německá firma Bosch, která nejprve koupila německého výrobce HD map Atlatec a následně britskou firmu Five AI vyvíjející autonomní řízení, aby záhy navázala spolupráci s čínskou firmou WeRide. Do společného rozvoje autonomních prostředků v zemědělství se pustily firmy John Deere a GUSS Automation. V segmentu autonomních zemědělských prostředků zalovila také firma Zoox, jež pod svá křídla vzala společnost Strio AI. Amazon, mateřská firma společnosti Zoox, později koupila výrobce autonomních vysavačů iRobot. Koncern Stellantis koupil maďarskou firmu AImotive, s níž má velké plány. A proslulý investor Warren Buffett se rozhodl investovat do firmy Kodiak Robotics, která se zabývá autonomními nákladními vozidly. Naproti tomu do insolvence se dostala německá firma Ibeo zabývající se vývojem LiDARů. Tento příběh měl ale šťastný konec, neboť se ji rozhodla odkoupit americká firma MicroVision. V doméně LiDARů došlo ještě k dalšímu zajímavému kroku, a to spojení firem Ouster a Velodyne, jež si do té doby konkurovaly. Naneštěstí jsme byli svědky i několika smutných konců. V lednu ukončila svoji činnost firma Local Motors, jež mimo jiné vyvinula autonomní minibus Olli. V polovině roku zkrachovala další firma vyvíjející autonomní minibusy, a to společnost Westfield. A jednoznačně největším šokem bylo ukončení činnosti firmy Argo AI, jež patřila k předním vývojářům autonomního řízení pro robotaxi. V neposlední řadě se celým technologickým světem prohnala vlna propouštění, jež se nevyhnula ani autonomní mobilitě. Postiženy propouštěním tak mimo jiné byly firmy Motional, Nuro či TuSimple.
4) Otřesy v doméně doručovacích robotů
Sféra doručovacích robotů, jež v době koronavirové pandemie zaznamenala značný růst, si v letošním roce prošla poměrně velkými otřesy. Rok začal poměrně optimisticky, neboť firma Nuro se pochlubila již třetí generací svého autonomního doručovacího vozidla. Mezitím však v Torontu vedení města rozhodlo zakázat provoz doručovacích robotů na chodnících, čímž efektivně ukončilo aktivity firmy Tiny Mile v tomto kanadském městě. Ve Spojených státech se naproti tomu doručovacím robotům vcelku daří, takže firma Coco se pustila do postupné expanze do nových lokalit. Podobně se do rozšiřování oblastí své působnosti vydala firma Clevon. Dařilo se i firmě Starship Technologies, jejíž autonomní doručovací vozidla během letošního roku uskutečnila doručení tří a záhy čtyř milionů objednaného zboží. V budoucnost tohoto segmentu věří i firmy Cartken a Magna, jež se dohodly na sériové výrobě autonomních doručovacích robotů. Naproti tomu se příliš nedařilo ruské firmě Yandex, jejíž autonomní doručovací vozidla Rover musela ukončit provoz hned na dvou trzích. Nejprve jako reakce na ruskou invazi na Ukrajinu byl ukončen ze strany amerického provozovatele provoz těchto robotů v Arizoně, o něco později byl provoz těchto vozítek ukončen také v Izraeli, a to z důvodu, že si tamní obyvatelé stěžovali, že vozidla překáží na chodnících. Projekt vývoje a testování autonomních doručovacích vozidel nezávisle na sobě v podobnou dobu ukončily firmy Amazon a FedEx. A v Číně bylo zaznamenáno několik nehod autonomních doručovacích vozidel Meituan.
5) Autonomní vozidla poprvé nasazena v České republice
V letošním roce jsme vůbec poprvé měli v České republice příležitost svézt se autonomním vozidlem, a to hned na dvou místech. Již v březnu byl představen úplně první český autonomní minibus, jenž byl vyvinutý v Brně, a to ve spolupráci Centra dopravního výzkumu a firmy Roboauto. Tento autonomní minibus byl následně v průběhu roku zpřístupněn veřejnosti na brněnském výstavišti, kde se s ním bude možné svézt i v příštím roce. Druhou lokalitou, kde bylo možné absolvovat jízdu autonomním minibusem, byla Praha, kde po dobu několika měsíců jezdil autonomní minibus Auve Tech Iseauto na holešovickém výstavišti. Koncem roku se pak objevila zpráva, že by se od příštího roku mohly v České republice testovat také autonomní minibusy Lohr i-Cristal. Zdá se tedy, že autonomní mobilita konečně v tuzemsku nabrala spád a budeme se s autonomními vozidly setkávat stále častěji.
6) Nové koncepty autonomních vozidel
Navzdory probíhající ekonomické krizi zůstávají automobilky a další firmy v dlouhodobém časovém horizontu optimistické, a nadále představují nové koncepty vozidel bez řidiče. Dočkali jsme se tak vizí autonomních vozidel od automobilek Cadillac, Lincoln či Volkswagen, zajímavostí byl koncept od technologické firmy LG a potěšily též návrhy autonomních tramvají od plzeňských studentů.