Letošní ročník mezinárodní konference CES pořádané v Las Vegas, která každoročně přináší to nejlepší ze světa elektroniky a technologií za uplynulý rok opět představil spoustu zajímavých novinek i v oblasti autonomní mobility. Již jsme například informovali o oznámení společnosti Mercedes-Benz, která získala ve státě Nevada povolení k provozu svých vozidel na úrovni automatizace 3. K této novince se zařadila i zpráva o tom, že došlo k dohodě mezi společnostmi ZF a Beep o výrobě a nasazení nových minibusů do veřejné kyvadlové dopravy s autonomním řízením 4. úrovně.
Společnost ZF se nasazením autonomní mobility do veřejné hromadné či kyvadlové dopravy věnuje již dlouhodobě. Jejich hlavním motem v tomto ohledu je snížení produkce emisí v metropolitních oblastech s tím spojené snížení motorizované individuální dopravy, rozšíření udržitelné, efektivní a v mnohých případech i cenově dostupnější mobility a v neposlední řadě také řešení nedostatku řidičů ve veřejné dopravě. S těmito souvislosti tato společnost ve spojení se společností Beep uvede dva nové druhy minibusů, jež jeden model bude použitelný primárně v segregovaných jízdních pruzích a druhý bude použitelný v plném městském provozu.
Návrh designu nového autonomního minibusu od společností ZF a Beep (foto: ZF)
Oba typy budou vybaveny tou nejlepší senzorovou technologií obsahující spojení lidaru, radaru a také audio systémů, které jsou schopny upřesnit detekci okolního prostředí. Tyto technologie jsou doplněny určitou platformou konektivity s názvem ZF ProConnect, která zajišťuje jejich vzájemnou komunikaci s okolní infrastrukturou a následným ukládáním na cloud, který je součástí superpočítače ZF ProAI. Všechny tyto vysoce objemné informace zpracovává Virtual Driver společnosti ZF, který dále vyhodnocuje strategii bezpečné jízdy pomocí umělé inteligence a předává je jako vstup do palubního počítače. Z těchto informací je tak patrné, že o celkový pohyb minibusu se bude plně starat virtuální ovladač ZF ve spolupráci s ProConnect a Pro AI. Z hlediska bezpečnosti jsou všechny komponenty pokryty certifikací Automotive Grade, která udává ty nejvyšší požadavky na kvalitu a bezpečnost v automobilovém průmyslu na americkém trhu a plné zabezpečení z hlediska kybernetické bezpečnosti.
Z hlediska technických parametrů by minibus měl být dodáván ve dvou bateriových kapacitách mezi 50 a 100 kWh s dojezdem až 120 km. Cestovní kapacity jsou 22 míst s 15 místy k sezení. Dále také obsahuje rampu pro invalidní vozíky a s tím spojené i potřebné zádržné prvky. Tyto minibusy tak budou moci fungovat po předem definovaných trasách 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
Společnost Beep se naopak zabývá plánováním, vyhodnocováním a spojováním nejrůznějších tras za pomocí autonomní mobility. Společnost poskytuje služby nejen soukromým subjektům, ale i široké veřejnosti po celých Spojených státech. Ke spojení zmíněných společností jistě došlo i zejména díky zkušenostem společnosti Beep. Ta za poslední 3 roky najezdila s autonomními minibusy v rámci veřejné i soukromé kyvadlové dopravy více než 100 000 hodin. Současně také provozuje největší a nejdéle provozovanou síť autonomní mobility z hlediska soukromého sektoru ve městě Lake Nona na Floridě kde společnost sídlí.
Naopak ZF je vnímána nejen jako jeden z předních dodavatelů autonomní mobility v rámci kyvadlové dopravy, ale také jako společnost, která má nejširší pokrytí celoživotního cyklu svých technologií. Do této oblasti spadá zejména široká servisní síť, která čítá 20 000 dílenských partnerů po celém světě a bez mála 3000 jen v Severní Americe. Obě společnosti si tak vzájemně jistě mají co nabídnout a bude zajímavé sledovat jejich vzájemnou spolupráci.
Joe Moye – Beep (vlevo) a Josef Waldbauer – ZF (vpravo) podepisují společné partnerství za přítomnosti Kevina Reida, Hindricha Woebckena (Beep) a Dr. Holgera a Torstena Gollewského (ZF) (foto: ZF)