To, že společnost Apple se již téměř 9 let zabývá návrhem a vývojem svého vůbec prvního vozidla je poměrně známá věc nejen pro fanoušky této globální značky. Ostatně o této skutečnosti jsme již informovali počátkem roku 2021. V tuto dobu byly plány Applu ještě stále o něco smělejší, než tomu je nyní. Pro úplnost informací je nutné zmínit, že nad vznikem vlastního automobilu uvažoval již Steve Jobs v roce 2009. Nakonec ale usoudil, že bude výhodnější se hloubkověji zabývat vývojem iPhonu a nutno říct, že dobře udělal. Společnost Apple tak projekt svého vlastního vozu pod označením „Projekt Titan“ spustila až několik let po Jobsově smrti, přesněji v roce 2014. Faktem, že to Apple myslí se svým vozidlem vážně je to, že tímto projektem již prošlo několik miliard dolarů a spolupracovali na něm špičky automobilového průmyslu. Mezi ně na počátku projektu patřilo několik bývalých předních zaměstnanců společností Tesla, Ford, Porsche či bývalý vedoucí výzkumu a vývoje Mercedes–Benz Johann Jungwirth. Po několika počátečních neúspěších se do vedení tohoto projektu vrátil v roce 2016 bývalý výkonný ředitel Applu Bob Mansfield. Ten posunul myšlenku z plně elektrického vozidla na myšlenku plně autonomního vozidla. V jeho plánu tedy bylo mít do roku 2025 vozidlo, které by spadalo do kategorie autonomie stupně 5, tedy do autonomie, kde by jízda vozidla nijak nezávisela na lidské činnosti. Koncepční design interiéru byl plánován velmi futuristickým stylem, tedy bez volantu, bez jakéhokoliv pedálu, sedadla měla být tvarována do půlkruhu, aby k sobě pasažéři měli přímý oční kontakt a celkový prostor by se dal využít k různým pracovním či obchodním schůzkám a celkový design měl být ve stylu limuzíny. Je otázkou, jak moc všichni zúčastnění vývojáři danému projektu věřili, když představovali tento plán s autonomií stupně 5, který měl být realitou do roku 2025.
Ilustrační obrázek volantu Apple car (foto: anonym)
Po určitém technickém vystřízlivění a zjištění, že vývoj nejde tak rychle jak se předpokládalo se termíny a celkové plány v projektu Apple car změnily. V roce 2020 převzal vedoucí pozici nad projektem Kevin Lynch, který mimo to také dohlíží nad vývojem Apple Watch. K němu se dále přidal například bývalý vedoucí pracovník BMW a zakladatel startupu s autonomními vozidly značky Canoo, Ulrich Kranz, dále také dlouholetá vývojová inženýrka automobilky Ford Desi Ujkashevic či bývalý manažer Lamborghini Luigi Taraborelli, který by měl stejně jako v Lamborghini dohlížet na konstrukci a dynamiku podvozku vozidla. Kevin Lynch se svým týmem později přiznal, že by vozidlo mělo mít podobu, která se spíše blíží běžným vozidlům dneška, tedy že by vozidlo mělo stále obsahovat pedály, volant a sedadlo pro řidiče. Stejně tak se opouští vize plné autonomie stupně 5 a myšlenky projektu jsou zaměřeny na reálnější podobu autonomie stupně 3, tedy takovou, kdy se řidič na dálnici může věnovat jiným činnostem jako je hraní her nebo sledování filmu a k převzetí manuálního řízení je vozidlem upozorněn například při sjezdu z dálnice nebo vlivem změn meteorologických podmínek. Nutno podotknout, že tato forma už se jeví poněkud reálněji než předem avizovaný návrh. I tak by mělo nepochybně jít o naprostou technologickou špičku. Celé vozidlo by mělo být sledováno a řízeno výkonným palubním počítačem jehož procesor by měl dosahovat výkonu čtyřech nejnovějších čipů z iMac. Čipy by tak měly být připraveny a je tak možné je pouze dále upravovat dle potřeby. Použití palubního počítače pro určité automatizované úkoly, mezi které například lze zařadit sledování různých funkcí na vozidle včetně uchovávání záznamu z okolí vozidla, používá mnoho automobilek včetně Tesly. Apple car se od Tesly v tomto ohledu chce odlišit zejména tím, že pro sledování okolí chce používat kombinaci lidarových a radarových senzorů v kombinaci s kamerami naopak Tesla pro tyto úkoly používá primárně kamery. Původní cenovka za tento stále nepředstavený automobil původně měla být více než 120 000 dolarů. Nakonec se údajně Apple rozhodl cenovku snížit na přibližně 100 000 dolarů, což ale lze stále zařadit k vozidlům vyšší cenové kategorie. Aktuálně je tedy představení designu celého vozidla plánováno na přelom roku 2023/2024, testování vozu by mělo být spuštěno v roce 2024 a v roce 2026 by mělo dojít k oficiálnímu spuštění prodeje v Severní Americe, což je o rok později, než bylo původně zamýšleno. Bude jistě velmi zajímavé sledovat vývoj tohoto vozidla nejen z hlediska autonomní či jiné technologie, ale i z hlediska konkurenceschopnosti, kterou bude mít Apple jako nováček v automobilním průmyslu jistě velikou.