V pátek 25. června začala internetem kolovat poměrně překvapivá zpráva, že zbankrotovala softwarová společnost Bestmile. Tu v roce 2014 založili Raphael Gindrat a Anne Mellano ve švýcarském Lausanne s cílem poskytovat platformu provozovatelům flotil vozidel určenou k jejich správě. Jinak řečeno, Bestmile vyvinul a nabízel software, který provozovatelům většího množství vozidel, ať už autonomních v rámci různých pilotních projektů anebo standardních manuálně řízených, dovoloval jejich snadnou správu, tedy plánování či dohled v reálném čase, a to jak na pevných trasách tak i v rámci poptávkových služeb. Současně byla k dispozici aplikace pro uživatele, kteří si jejím prostřednictvím mohli snadno rezervovat jízdy. Firmě se alespoň zpočátku dařilo a našla si celou řadu zákazníků, její byznys model navíc zaujal investory, mezi nimiž nalezneme i firmy z leteckého průmyslu jako například investiční skupinu společnosti Airbus či pařížských letišť, díky čemuž si Bestmile přišel na 35 milionů dolarů (750 milionů korun). Jak se ale ukázalo, ani to k přežití nestačilo.
Ukázka uživatelského rozhraní programu firmy Bestmile pro správu flotily vozidel (foto: Bestmile)
Na jednu stranu byla zpráva o bankrotu firmy Bestmile překvapením, neboť tato společnost byla mimořádně aktivní v navazování spolupráce s dalšími společnostmi (například Ottopia, Perrone Robotics nebo třeba Beep), na stranu druhou se pohybovala ve velmi konkurenčním prostředí. Kromě toho, že přímým konkurentem Bestmile je například mimořádně silná a dravá společnost Via, vytvářejí vlastní nástroje pro správu flotil vozidel i samotní vývojáři autonomních vozidel. Zmínit můžeme například společnosti jako Waymo nebo Lyft, která navíc s mnoha dalšími vývojáři spolupracuje. Prorazit a zejména udržet se na trhu, který teprve vzniká a do plného rozkvětu má ještě relativně daleko, tedy není nic jednoduchého.