Velká Británie je jednou ze zemí v Evropě, která v posledních letech udělala obrovský pokrok ve vývoji autonomní dopravy, včetně legislativy. V roce 2024 byl schválen zákon, který umožní zavedení autonomních vozidel na britské silnice již v roce 2026. Jeho cílem je zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit počet lidských chyb. Jsou však na to britští řidiči připraveni? Důvěřují již nyní poloautonomním technologiím? Společnost Venson provedla zajímavý průzkum důvěry řidičů v systémy ADAS.
V posledních letech jsou nové automobily vybavovány různými asistenčními systémy pro řízení (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS). Ty se stávají standardem jak v osobních, tak ve fleetových vozidlech. Při správném používání mohou tyto systémy zvýšit nejen bezpečnost, ale také komfort jízdy, což může být důležité zejména pro profesionální řidiče, kteří tráví za volantem mnoho hodin.
S ohledem na tuto skutečnost provedla společnost Venson, jeden z největších britských nezávislých odborníků pro vozové parky, průzkum mezi 300 britskými řidiči ohledně jejich důvěry v pokročilé asistenční systémy ADAS.
Průzkumy potvrzují, že stále více řidičů je otevřeno používání systémů ADAS ve svých vozidlech. To mimo jiné zahrnuje i funkce, které mohou zvýšit bezpečnost např. při vysokých rychlostech. Pokud by řidiči měli vůz s funkcí autonomního nouzového brzdění (Autonomous Emergency Braking, AEB), až 72 % z nich uvedlo, že by ji využilo. Ve studii provedené o dva roky dříve takto odpověděla méně než polovina dotázaných (45 %). Důvěra v asistenta pro jízdu v jízdním pruhu (Lane Keep Assist, LKA) vzrostla o 20 % a pro systém varování před čelní srážkou (Forward Collision Warning, CWS) o 24 %. Řidiči rovněž ocenili užitečnost systémů, jako je parkovací asistent. Lze tedy konstatovat, že technologie související s ADAS nabývají na významu.
Zároveň bylo zjištěno, že někteří řidiči stále plně nedůvěřují méně oblíbeným funkcím ADAS. Příkladem je sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek nebo senzory předjíždění. Je třeba také poznamenat, že využívání těchto funkcí může významně přispět ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a podpořit snížení počtu smrtelných dopravních nehod.
Klíčovým zjištěním společnosti Venson bylo, že v chápání některých systémů ADAS ze strany řidičů existují mezery. V důsledku toho, mnoho vozových parků stále potřebuje školení v oblasti bezpečnostních technologií. Zvyšování povědomí o výhodách systémů ADAS, ale také posilování důvěry v nové technologie může mít vliv na snižování počtu lidských chyb v dopravě.
Venson také upozorňuje, že manažeři vozových parků by měli pokračovat ve svém vlastním vzdělávání, aby se mohli ukázat jako spolehlivá podpora v procesu vzdělávání řidičů. Takové aktivity mohou zajistit hladký přechod mezi stále pokročilejšími technologiemi v dopravě.
Průzkum provedla společnost Quest DIY jménem společnosti Venson Automotive Solutions.
Mohlo by vás zajímat:
LeddarTech a Texas Instruments oznámili spolupráci na tvorbě řešení pro ADAS a ADS systémy
Zvýší DRIVE PILOT rychlost na německých dálnicích?
Umí řidiči správně používat asistenční systémy?
Jezdit po evropských dálnicích bez použití rukou? Připraveno!