Automatizace vozidel má několik úrovní, přičemž v současnosti si až na jedinou výjimku mohou zákazníci koupit vozidla vybavená asistenčními systémy nanejvýš druhé úrovně automatizace. To konkrétně znamená, že vozidlo dokáže udržovat nastavenou rychlost, eventuálně ji přizpůsobuje i ostatním vozidlům, a zároveň umí udržet vozidlo v jízdním pruhu, a to vše za podmínky, že řidič nadále věnuje pozornost okolnímu dění a je připravený reagovat. Nicméně i v rámci druhé úrovně automatizace dochází k postupné evoluci prostřednictvím umožňování takzvaného „hands-off" režimu neboli možnosti sejmout ruce z volantu, byť stále řidič musí sledovat provoz. Průkopníkem je v tomto směru americká automobilka General Motors (GM), která tuto funkcionalitu nabízí již od roku 2017 pod názvem Super Cruise ve vozidlech Cadillac CT6. V letošním roce získaly Super Cruise i modely CT4, CT5 a Escalade, v příštím roce se objeví v elektromobilech GMC Hummer EV, GMC Sierra, Chevrolet Silverado a Chevrolet Bolt EUV, v roce následujícím pak například v elektromobilu Cadillac Lyriq. Cílem je mít v nabídce v roce 2023 celkem 22 vozidel vybavených systémem Super Cruise. Letos navíc Super Cruise získává nové schopnosti, vozidla kupříkladu mohou jezdit v „hands-off" režimu i s přívěsným vozíkem či dokonce karavanem anebo zvládají samostatně měnit jízdní pruhy.
Asistenční systém Super Cruise v modelu Cadillac Escalade umožňuje tzv. „hands-off" režim (foto: General Motors)
General Motors pochopitelně není jedinou automobilkou, která neustále pracuje na zlepšování schopností svých vozidel. Stejně je na tom americký konkurent Ford, který zavedení „hands-off" režimu oznámil v loňském roce v rámci balíku asistenčních systémů s názvem Co-Pilot360, přičemž samotná funkce jízdy bez nutnosti držet ruce na volantu dostala jméno BlueCruise. Asi příliš nepřekvapí, že toto označení se příliš nelíbí automobilce General Motors. Ta má totiž ochrannou známku na označení Super Cruise i na název Cruise své dceřiné firmy vyvíjející systémy autonomního řízení. Zpočátku se GM snažil s Fordem dohodnout, aby Ford od názvu BlueCruise ustoupil, to ale k ničemu nevedlo. Proto podala automobilka GM na Ford žalobu u kalifornského federálního soudu za porušení ochranné známky a využívání neférových praktik. Pro úplnost ještě přpomeňme, že v roce 2019 zavedla režim „hands-off" japonská automobilka Nissan u vozidla Skyline v balíku asistenčních systémů ProPilot 2.0, v letošním roce se přidaly další japonské automobilky, a to Toyota se systémem Advanced Drive v modelech Mirai a Lexus LS 500h a Honda se systémem nazvaným Sensing Elite v modelu Legend Hybrid EX, který jako zatím jediný disponuje i jednou funkcí spadající do třetí úrovně automatizace.