Poptávka po doručovacích službách globálně neustále roste, což se odráží nejen v nárůstu počtu kurýrů na silnicích, ale přibývají i další, inovativní přístupy. Jedním z nich jsou autonomní doručovací vozidla, jež v případě produktů estonské firmy Starship Technologies mají podobu malých kolových robotů, jež se pohybují primárně po chodnících. A právě tato společnost letos v únoru překonala hranici tří milionů doručených objednávek prostřednictvím svých autonomních vozidel. Růst je zřetelně vidět na faktu, že dosažení prvního milionu doručených objednávek trvalo tři a půl roku, druhého milionu deset měsíců a třetího milionu už jen pouhé čtyři měsíce. Velmi k tomu přispívá i to, že firma významně expanduje napříč americkými univerzitními kampusy, kde jsme si doručení robotem vyzkoušeli na vlastní kůži. Překonání hranice tří milionů doručení rovněž znamená, že autonomní vozidla Starship najezdila již více než 5 milionů kilometrů, přičemž denně je v provozu přes 1 700 těchto robotů. Společnost nadále počítá s expanzí, například s britským řetězcem Co-op plánuje rozšířit své působení do pěti nových měst. Za poslední měsíc se navíc firmě Starship Technologies povedlo získat investice ve výši 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun), takže zdroje pro další rozvoj by chybět neměly.
Autonomní doručovací vozidlo firmy Starship Technologies (foto: Starship Technologies)
Důkazem rostoucí důležitosti segmentu doručovacích robotů je rovněž to, že existují desítky firem, které se s nimi snaží prorazit na trhu. V nedávné době jsme tu informovali například o dálkově řízených doručovacích vozidlech firem Coco a Tiny Mile, z rozměrově větších pak o autonomních vozidlech firem Refraction AI, Nuro či třeba StreetDrone. Malý autonomní doručovací robot vzniká taktéž v České republice u pražské firmy Vanilla Robotics.