Ve světě autonomní mobility se dá úspěch měřit různými způsoby. Může jít o rychlost vývoje, rychlost prosazení na trhu, generace největšího zisku, či ujetí doposud největšího počtu kilometrů v autonomním režimu. O jednom z takových úspěchů jsme informovali nedávno, když se stálici ve světě autonomní mobility, společnosti Waymo, podařilo jako první najezdit 1 milion mil bez řidiče. Podobný úspěch nyní slaví společnost Starship Technologies, která se svými autonomními doručovacími roboty urazila více než 10 milionů kilometrů, v čemž předstihla právě firmy jako Waymo a Cruise.
Autonomní doručovací robot při dodání potravin (foto: Starship technologies)
Starship má své autonomní roboty nasazené po celém světě ve více než 100 městech s flotilou více než 2000 robotů. Dle zjištěných údajů doručovací roboti dokončili 4 miliony samořízených dodávek na přibližně 140 000 různých trasách pro doručení. Nově jsou tito doručovací roboti nasazeni také ve Velké Británii v Manchesteru. Dlouhodobě již působí také v Milto Keynes, Northamptonu, Bedfordu, Cambourne, Cambridge, Leedsu, a dále také v několika univerzitních kampusech po celém USA. Roboti v tomto případě doručují zejména objednávku jídel, ale je možné je přizpůsobit také k doručování menších balíčků. V Evropě má Starship konkurenci na příklad v estonské firmě Clevon, která své působení nedávno rozšířila do Belgie kde se stará o doručení zásilek na tzv. poslední míli.
Doručování zásilek či potravin, se stává velmi populární po celém světě. Je tím tak řešen celkový nedostatek řidičů, pro tyto doručovací služby, určitá bezpečnost vzhledem k nedávno proběhlé celosvětové pandemii Covid-19, ale je to i určitý způsob šetření času samotných spotřebitelů. Trh s těmito doručovacími roboty skrývá velký potenciál. Společnost GlobalData zabývající se analýzou dat, odhaduje příjmy z trhu v roce 2023 v rámci těchto vozidel na přibližně 55,2 miliardy dolarů a do budoucna jejich stále se zvětšující nárůst